Autobedrijven krimpen aantal banen drastisch

ROTTERDAM, 25 SEPT. Drie Europese autofabrikanten, Fiat, Britse Ford en Rolls Royce hebben forse winstdalingen bekendgemaakt die duizenden banen gaan kosten.

De economische recessie en harde concurrentie van buitenlandse merken blijven de autoverkopen drukken. Fiat SPA, het grootste industriële concern in Italië, meldde gisteren een halvering van zijn halfjaarwinst, van 1,4 biljoen lire (2 miljard gulden) in het eerste halfjaar van 1991 tot 655 miljard lire (910 miljoen gulden) over de eerste zes maanden van 1992. Fiat verwacht niettemin door een reorganisatie en scherpere kostenbewaking het lopende boekjaar met winst te kunnen afsluiten. Vorig jaar boekte de autofabrikant nog een winst van 1,58 miljard gulden.

De Britse Ford-fabrieken maakten gisteren bekend dat de slecht lopende verkopen nopen tot het schrappen van opnieuw 1350 banen. De produktie in diverse fabrieken wordt verder verminderd. In februari besloot Britse Ford al 2100 van zijn 40.000 arbeidsplaatsen op te hebben. De werktijdverkorting in de drie assemblagefabrieken in het Verenigd Koninkrijk en in de Ford-fabriek in het Belgische Genk wordt zeker tot eind oktober voortgezet. Verder zal Ford de produktie in twee Duitse fabrieken verminderen. Het Amerikaanse concern ziet geen aanwijzingen dat de automarkt vóór midden volgend jaar zal verbeteren.

Ook Rolls Royce moest gisteren een inkrimping van zijn produktie bekendmaken. Dit Britse bedrijf zal het aantal arbeidsplaatsen op korte termijn met 950 verminderen.

Op de Westeuropese automarkt werden de eerste acht maanden van dit jaar 2,2 procent nieuwe auto's minder verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Rover, de autofabriek die eigendom is van vliegtuigbouwe Britse Aerospace, heeft besloten tot een vierdaagse werkweek om de produktie te verminderen in zijn assemblagefabriek in Birmingham. Daar zullen dit jaar zeker 7000 auto's minder van de band rollen dan in 1991.

De directie van Fiat verklaarde haar scherpe winstdaling uit een “negatieve internationale situatie”. De slechte economische situatie heeft volgens Fiat de vraag naar nieuwe auto's sterk beïnvloed en leidt tot “zware prijsconcurrentie” die de winst van alle grote autofabrikanten sterk aantast.