Vrijheidsbeeld wordt topmodel

Tentoonstelling Modes et Libertés, 1492-1992. T/m 26 okt. Grande nef du Musée des Arts Décoratifs. Rue de Rivoli 107. Wo t/m ma 10-18u. Inl 09-33 142603214.

Met de vermakelijke tentoonstelling "Modes et Libertés, 1492-1992' wil het Musée des Arts de la Mode van Parijs niet alleen de vijfhonderdste verjaardag van de ontdekking van Amerika vieren, maar tegelijkertijd de complexe banden tussen mode en vrijheid onder de aandacht brengen.

De tentoonstelling bestaat uit twee delen. Het eerste deel geeft een historisch overzicht van "vrijheid' in de mode. Je ziet "folterwerktuigen' - met metaal, wilgenteen en leer verstevigde corsetten en taillebanden, "grandes paniers' en hoepelrokken - de onontkoombare attributen in de garderobe van de achttiende-eeuwse vrouw. Maar er hangen ook simpele toiletten zoals de "Merveilleuses' die na de Revolutie droegen, en soepele "robes à danser' uit de jaren twintig. Er zijn mini-rokken die de benen vrij laten en modieuze spijkerbroeken.

Na deze historische uiteenzetting over de emancipatie van de damesgarderobe beland je, via een wand met patrijspoorten, in een gigantische, transatlantische stoomboot. Hier biedt het tweede deel van de tentoonstelling een eigentijdse visie op vrijheid. Zevenendertig modeontwerpers voorzagen het Vrijheidsbeeld, dat de Franse beeldhouwer Bartholdi in 1886 voor de haven van New York maakte, van een nieuwe garderobe. "Miss Liberty' werd voor de gelegenheid in een levensgroot (1.75 meter) topmodel met ideale (85/60/90) maten omgetoverd.

In het midden van de stoomboot staat een kopie van het hoofd van Bartholdi's Vrijheidsbeeld op ware grootte: zeven meter hoog. Een metalen bouwsteiger, toegankelijk voor publiek, omringt het kolossale hoofd. Op en om de steiger staan de 37, door de modeontwerpers uitgedoste vrijheidsbeelden opgesteld. Kenzo beplakt zijn "Miss Liberty' met veelkleurige bloemen, want, zegt hij, “zonder de droom en de poëzie is geen vrijheid mogelijk”.

De Vrijheid van Paco Rabanne daarentegen is een politiek manifest. Zij is ingepakt als een postpakket en voorzien van etiketten met "fragile' (breekbaar) en namen van de landen waarvoor het pakket bestemd is (Joegoslavië, Ierland, Somalië en Cambodja). Het gezicht van het zeer kleurrijke en met juwelen behangen vrijheidsbeeld van Christian Lacroix is beschilderd als een Afrikaans masker. Lacroix' Vrijheid drukt het recht op verschil van ras, religie en cultuur uit. Yves-Saint-Laurent zocht het in de verleiding: Vrijheid heeft een bloot, goudgeverfd bovenlijf en draagt slechts zwarte glimmende jeans en ellenbooglange handschoenen. Ook voor Chantal Thomass zijn verleiding en Vrijheid onafscheidelijk met elkaar verbonden. Haar supersexy "Miss' is gehuld in een zwarte body, kousebanden en naaldhakken. Iedere ontwerper levert op de stoomboot zijn persoonlijke visie op de Vrijheid. Zo ontstaat een bijzonder overzicht van de hedendaagse mode.