Unilever in joint venture met Turkse Komili Yag Sanayi

Unilever heeft met Komili Yag Sanayi overeenstemming bereikt over samenwerking in de Turkse markt voor eetbare oliën onder merknaam.

Het is de bedoeling dat beide bedrijven hun huidige merknamen onder brengen in een nieuw op te richten joint venture, Unikom, zo heeft de Nederlandse multinational bekendgemaakt.

Volgens een woordvoerster betekent de samenwerking voor Unilever “een belangrijke stap voorwaarts op de Turkse markt voor spijsoliën onder merknaam”. Het familiebedrijf Komili is leider in deze markt, die in totaal ongeveer 125.000 ton op jaarbasis beslaat. De totale markt voor eetbare oliën bedraagt 380.000 ton. “Dat biedt dus nog voldoende ruimte om verder te groeien”, aldus de woordvoerster. Unilever is sinds het begin van de jaren vijftig actief in de Turkse voedingsmiddelenmarkt met een breed assortiment van margarine tot thee en van spijsolie tot roomijs.