Rolf Sörensen onderhandelt en fietst sneller dan Maassen

BRUSSEL, 17 SEPT. Het touwtrekken tussen de ploegleiders Jan Raas en Cees Priem om Frans Maassen lijkt een gebed zonder einde. De Limburgse prof, die zijn woord voor 1993 aan beide Zeeuwen gaf, zat de afgelopen weken vaker aan de vergadertafel dan op de racefiets. Tegen die achtergrond is het opmerkelijk dat Maassen juist in deze periode uitblinkt. Afgelopen zondag werd hij tweede in de Grote Prijs Eddy Merckx en gisteren was hij opnieuw de op één na snelste: in het al schemerige België moest hij in de klassieker Parijs-Brussel alléén Rolf Sörensen laten voorgaan.

Het rumoer rondom zijn toekomst irriteerde Maassen bijzonder. Na het WK van begin september zat hij zelfs een poosje in een diep dal. Maar nu is hij opgelucht, want hij heeft de knoop voor zichzelf doogehakt. “Wat mij betreft, ben ik eruit”, zei hij gisteren aan de finish op de Boulevard Emile Jacqmain. “Maar ik laat nog niet los wie mijn voorkeur heeft. Dat kan tegen me werken. Raas en Priem moeten er eerst uitkomen. Zal nog wel een weekje duren.” Maassen sprak de hoop uit dat beide chefs d'équipe zich niet al te koppig opstellen. “Loopt zo'n conflict hoog op, dan geeft dat allerlei gezeik en later een hoop rancune in het peloton. Om die reden wil ik ook per se dat er geen rechter aan te pas komt.”

Dat Maassen zo wordt begeerd is niet verwonderlijk. Hoewel Jelle Nijdam zeker tot de subtop van de wereld behoort is Maassen het uithangbord van de formatie Raas, die tot 31 december nog de naam Buckler draagt. De 27-jarige Limburger is al enige competities lang de hoogst geplaatste Nederlander in het belangrijke FICP-klassement. Dit seizoen verloor hij in die rangschikking wat terrein, doordat hij weliswaar veel in beeld was maar te weinig won. Na zijn uitschieters in de GP Eddy Merckx en Parijs-Brussel is Maassen, eerder eerste in de Driedaagse van De Panne, een rit in “Duinkerken”, de Midi Libre en twee etappes van de Luxemburgse ronde, terug in de toptien van de FICP-ranking.

Maassen stond daar in Brussel niet lang bij stil. Hij was wel “uit zijn dak” gegaan als hij in Parijs-Brussel had getriomfeerd. Dat wilde hij “o zo graag. En die tweede plek telt niet, is eigenlijk een klote-plaats”. Sörensen had terecht gewonnen, liet hij daar op volgen, want hij was de beste. “Toen we op de Alsemberg (16 kilometer voor het einde, red.) met zijn vieren wegsprongen, was ik zo dood als een vogeltje. Het verwonderde me dat we wegbleven. Ik zag die Riis en Anderson naar adem happen en afhaken. "Direkt is het jouw beurt Frans', spookte het door mijn hoofd. Maar je ziet het, op wilskracht kun je een heel eind komen. En als de finishweg niet zo breed was geweest”, ging Maassen door, “had ik in de sprint nog een kans gehad. Dan had ik hem in de hekken kunnen rijden.” De verzamelde sportpers moest wel even lachen om die stoere taal uit de mond van het liefste jongetje uit de wielerklas.

Terwijl Maassen op het erepodium plaats nam, was teambaas Raas niet in de buurt. De Zeeuw was op jacht naar nieuwe aanwinsten. Hij heeft via-via contact gehad met Moreno Argentin. “Raas wil een oriënterend gesprek met me”, aldus Argentin, die in onmin leeft met Ariostea en weg wil bij de sponsor. Wereldkampioen Gianni Bugno wenste hem graag bij Gatorade in te lijven, maar dat stuitte op verzet bij de andere leden van het team, die Argentin te eigenzinnig vinden. Raas, en hij niet alleen, ziet in de Italiaan een superstar voor de klassiekers. De dertiger met een grote staat van dienst had vorig jaar nog een uitstekend seizoen - denk aan zijn zeges in de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik - en begon ook dit wielerjaar ijzersterk.

Maar nadat hij zich in Milaan-Sanremo had laten verrassen door Sean Kelly, ging zijn prestatiecurve omlaag. Wel viel hij op in de Waalse Pijl, waar hij de trucendoos opentrok en ploegmaat Giorgio Furlan verrassend de weg wees naar de overwinning. Gisteren wilde Argentin zich kennelijk in de etalage plaatsen: hij reed een solo van 134 kilometer en capituleerde nog voor de Alsemberg in zicht kwam.

Het was voor Argentin een troost dat Sörensen triomfeerde. De Deen is ook een coureur van Ariostea. Maar ook hij keert die Italiaanse sponsor de rug toe. Hij verhuist naar Carrera. Sörensen: “Er is een leegloop bij mijn huidige baas. De ploeg wordt een stuk kleiner. Bovendien was ik daar al zes jaar, tijd dus voor iets anders.” Zijn nieuwe ploegleider Davide Boifava kan veel plezier beleven van de blonde knokker, die de Tirreno-Adriatico al twee keer op zijn naam schreef. Het hoogtepunt uit zijn carrière beleefde de 27-jarige Sörensen echter in 1991. Toen was hij vijf dagen lang gele truidrager in de Tour de France. Door een ernstige crash in Valenciennes moest hij de strijd als klassementsleider staken. “Dat was een vreselijke ervaring. Weg was dat mooie geel. En de val had later ook nog eens tot gevolg dat ik mijn eerste plaats in het FICP-klassement kwijt raakte”, aldus Sörensen, die zijn transfer naar Carrera in een recordtempo regelde. Hij blijkt zowel op de fiets als aan de onderhandelingstafel sneller dan Maassen.

De wielrenners finishten gisteren pas om tien over zeven in Brussel. De aankomst was expres verlaat. Enerzijds om tegemoet te komen aan de eisen van het openbaar vervoer in de Belgische hoofdstad. De afgelopen jaren leidde de "finale' van de klassieker in het spitsuur (rondom de klok van vijf) tot chaotische taferelen in het verkeer.

Anderzijds had de finish in de schemer tot doel de Belgische televisie (BRT) te plezieren. Met de aankomst in "prime , kort voor het vele Europese voetbal, hoopte de BRT meer kijkers te t. Overigens, de organisatie van Parijs-Brussel droeg bij in de produktiekosten van de BRT. Verleden jaar was daar geen geld voor. Verslaggever Marc Vanlombeek: “Ik weet niet om welk bedrag het gaat. Dank zij de bijdrage kan de BRT nu méér wielrennen op de tv brengen. Maar ook de organisatie van de klassieker is gebaat bij de beelden. Want dat levert haar weer sponsors op.”

De beelden uit de lucht werden gemaakt door twee speciaal in Frankrijk gehuurde helicopters met twee schroeven en twee motoren. De normaal gebruikte toestellen (met een schroef en een motor) mochten uit veiligheidsoverwegingen niet boven Brussel vliegen.

    • Guido de Vries