Films uit Zuidoost-Azië

Tien dagen heeft het Nederlands Filmmuseum zijn programmering uitbesteed aan het Asian Film Centre, een Amsterdamse instelling die zich bezighoudt met de promotie van films uit Zuidoost-Azië.

Ruim tachtig films worden er in die periode vertoond, uit landen met een grote filmproduktie zoals de Filippijnen, Hongkong, Indonesië en Taiwan, maar ook uit Thailand, Maleisië en de filmdwerg Singapore. Na de festivalsuccessen van de Taiwanezen Hou Hsiaosien en Edward Yang, de Filippino Lino Brocka, de Hongkongers King Hu en Ann Hui en de Indonesiër Eros Djarot, zal niemand de cinema uit deze streken meer durven afdoen als louter curiosa.

Er worden ook niet alleen (of zelfs niet hoofdzakelijk) "martial arts'-films gemaakt; bijna alle genres (kostuumfilms, thrillers, melodrama's, relatiefilms, science fiction, musical, films over oorlog en verzet) zijn in het programma vertegenwoordigd. Opvallend zijn natuurlijk de Indonesische films, die hun visie bieden op wat bij ons "de politionele acties' heette en waar Nederlanders nog nooit een film over hebben durven maken.

Een goede introductie op de uiteenlopende verschijningsvormen van de cinema in Zuidoost-Azië vormt de door Japan gefinancierde omnibusfilm Southern Winds, waarin Mike De Leon Filippijnse popmuziek gebruikt als satirisch hulpmiddel en de Indonesiër Slamet Rahardjo Djarot een Javaans meisje het gezicht van haar belager laat herkennen in dat van een politieman. Het is doodzonde dat een zo omvangrijk en verzorgd programma door de bescheiden programmering in een van de drukste periodes van het bioscoopseizoen zichzelf veroordeelt tot marginale publiciteit. Programma en reserveringen bij Nederlands Filmmuseum, Vondelpark 3, Amsterdam. Inl 020- 5891400.