Marktaandeel RTL4 stijgt door Nederland-Italië

HILVERSUM, 14 SEPT. De vriendschappelijke voetbalwedstrijd Nederland-Italië, die afgelopen woensdag door RTL4 rechtstreeks werd uitgezonden, heeft tot een fikse verschuiving van de marktaandelen tussen commerciële en publieke omroep geleid. Het marktaandeel van RTL 4 steeg vorige week van 24 naar 27 procent, terwijl het aandeel van de drie publieke netten daalde van 56 naar 52 procent.

Dat blijkt uit cijfers van de afdeling kijk- en luisteronderzoek van de NOS. Dank zij de live-uitzending was het marktaandeel van RTL 4 woensdag 38 procent. Gewoonlijk is dat ongeveer 25 procent. De wedstrijd haalde een kijkdichtheid van 18 (2,4 miljoen kijkers), goed voor de derde plaats op de top tien van best bekeken programma's. Het acht-uur journaal en de uitzending van Studio Sport afgelopen zondag voeren de top tien aan met respectievelijk 2,9 en 2,5 miljoen kijkers.