Kroelende zang op harde ritmeboxen

De Engelse zangeres Nicolette trad onlangs op in Nederland. Op het Rotterdamse Metropolis-festival werd zij begeleid door een dj die platen mixte en dansers die zo hard stampten dat de naald van de pick-up oversloeg.

Deze zomer verscheen de debuut-lp van Nicolette, Now is Early. Op deze plaat vormt de zang een vreemd contrast met de muziek; het lijkt alsof na de opnamen de oorspronkelijke begeleiding werd weggespoeld en vervangen door hectische ritmeboxen of, zoals in het nummer Dove Song, door een orkestje van roffelende typemachines. Tegenover het hoge kroelende jazzgeluid van Nicolettes zangstem, die afwisselend lieflijk, pesterig, kinderlijk of verleidelijk kan klinken, staat slechts het eendimensionale geluid van de analoge apparatuur.

De 28-jarige Nicolette is van Nigeriaanse afkomst. Ze werd geboren in Glasgow, groeide op in Cardiff, verhuisde naar Nigeria en later naar Frankrijk. Daar begon ze te zingen in koren. Toen ze uiteindelijk weer terug was in Engeland, besloot Nicolette dat zingen dè manier was om haar ideeën aan mensen over te brengen. Na in verschillende jazzcombo's en folkgroepjes gezeten te hebben, raakten de producers PJ en Smiley, van het Londense label Shut Up and Dance, geïnteresseerd in de mogelijkheden van Nicolettes melodieuze stem. Voor Now is Early ontwierpen zij de ritmepatronen en bedacht Nicolette de teksten en melodielijnen. “Vroeger speelde ik covers en adapties van jazz-traditionals,” zegt Nicolette, “maar de harde elektronische ritmes van de moderne dansmuziek spreken me aan omdat het de muziek is van deze tijd. Bovendien levert het contrast tussen de electronica van PJ en Smiley en het melodieuze van mijn stem een interessante spanning op.”

Als ik opmerk dat de drum en baspartij van haar nummer No Government ook terug te vinden zijn in Driveby Miss Daisy (1991) van de Amerikaanse rap-groep Compton Most Wanted, reageert ze verbaasd. “Oh ik dacht dat het van A Tribe Called Quest was. Die zullen het dan ook wel weer van elkaar gebruikt hebben. Mensen stelen altijd andermans ideeën en of je het dan direct sampelt of je er door laat beïnvloeden vind ik niet veel uitmaken.” Wat betreft de teksten van haar nummers ligt dat anders. “Ik kan niet andermans teksten zingen. Om mijn eigen emoties te kunnen uitdrukken, moeten het ook mijn eigen teksten zijn.” De titel van haar lp, Now is Early, is een directe vertaling van een Nigeriaanse zegswijze. “Mijn moeder zegt het altijd. Ze bedoelt dan dat ik me niet druk moet maken. Mijn volk is heel pragmatisch ingesteld en zo is de taal ook; aards en direct en daardoor juist weer poëtisch. Het Engels is op een andere manier mooi, het is rijk aan symboliek en makkelijk om mee te spelen.” Zoals in het nummer Wicked Mathematics: “Dat gaat over seks, over mannen. 'Mathematics' staat voor seks. Wiskunde is iets moois dat de mensen hebben maar het is ook gecompliceerd. En het is "wicked' in de zin van ondeugend.”

Onlangs heeft Nicolette de samenwerking met het produktie-duo van Shut Up and Dance verbroken. Ze is in onderhandeling over een nieuw platencontract en wil in de toekomst zelf de muziek maken en produceren. Een begeleidingsband vindt ze niet nodig, ook niet voor haar live-optredens. "Het is goed om met een dj op te treden, want zo is de muziek ook gemaakt. Ik beschouw de dj als mijn muzikant. Zo ligt dat nou eenmaal in de hedendaagse dansmuziek!''

    • Hester Carvalho