Jan Raas kampt met probleem dat meeste topcoureurs al onderdak zijn; "Weet iemand nog een renner die vrij is?'

ROTTERDAM, 12 SEPT. Het was bijzonder druk in Hotel Euro Tennis in Villajoyosa, vorige week zaterdag. Een aantal managers, ploegleiders en renners voerden vertrouwelijke gesprekken op het grote terras van het chique onderkomen aan de Spaanse Costa Blanca, waar onder meer de Nederlandse en Franse profselecties zich voorbereidden op het wereldkampioenschap, een dag later in Benidorm. Alles stond in het teken van vraag en aanbod: de transfermarkt van de wielersport draaide er op volle toeren.

Zoals gebruikelijk was er sprake van een schimmenspel. De meeste betrokkenen zwegen geheimzinnig over hun geboekte resultaat. Of ze bluften. Anderen waren weer voorbarig. Jan Gisbers bijvoorbeeld. De teambaas van PDM vertelde dat hij acht van zijn huidige renners, onder wie Raul Alcala en Jean-Paul van Poppel, meeneemt naar zijn nieuwe Spaanse werkgever Festina. Zal best zo zijn, want PDM stopt. Maar toen Gisbers meldde dat ook Steven Rooks hem zeker ging volgen, keken sommige verslaggevers even vreemd op. Want Rooks reed afgelopen competitie voor Buckler, dat weliswaar eveneens afhaakt, maar ploegleider Jan Raas heeft nog een optie op de Noordhollandse coureur.

Zo'n recht van voorkeur is niet vanzelfsprekend. Het is via een clausule vastgelegd in het contract tussen de renner en de ploegleiding. In de praktijk komt het er op neer dat als Raas Rooks hetzelfde aanbod doet als Festina of een andere gegadigde, de coureur verplicht is te blijven. Namens zijn pas gevonden sponsor WordPerfect praatte Raas daarover woensdag met Rooks en donderdag met Frans Maassen, die zijn ja-woord voor 1993 al aan Cees Priem (TVM) gaf maar wiens positie ongeveer identiek is aan die van Rooks.

Raas wil de getalenteerde Maassen in het nieuwe seizoen behouden, want hij heeft hem hard nodig. De Zeeuw wil echter ook niet dat het enfant terrible Rooks, alsmede het Belgische koppel Edwig van Hooydonck-Mario de Clerq dat in hetzelfde schuitje zit, zonder slag of stoot vertrekken. Raas: “Ik heb die drie nog tot 18 september de tijd gegeven. Dan moeten ze hun nieuwe contract aan me laten zien. Anders laat ik ze niet los. Wat ze deze week bij zich hadden was een soort toezegging, geen officiële verbintenis.” Secretaris mr. Gerrit Vixseboxse van de rennersvakbond VVBW heeft kritiek op die aanpak van Raas. “Het heeft toch geen enkele zin een renner tegen zijn wil voor je te laten fietsen? Los van de financiën, een coureur hoort daar thuis waar hij zich het beste kan ontplooien. Dat weet Raas toch ook best?”

De houding van Raas bewijst echter dat het aanbod van geschikt talent schaars is. De chef d'équipe reist stad en land af en moet zich in allerlei bochten wringen om het zevental al gecontracteerden, van wie Jelle Nijdam de bekendste is, aan te vullen. In Villajoyosa deed hij een beroep op journalisten (“wie weet wie er nog vrij zijn?”) en begon hij samen met pr-man Harrie Jansen met het benaderen van “tachtig à negentig ook buitenlandse kandidaten”. Want de formatie van WordPerfect moet een internationaal karakter krijgen.

De meeste renners, met name de toppers, hebben al lang onderdak gevonden, hoewel de reglementen van de wereldbond (UCI) officieel verbieden dat er vóór het WK transfers worden beklonken. Daar wordt derhalve stevig de hand mee gelicht. “Ik vrees dat als de UCI er sancties op zou zetten, er meer mensen worden gestraft dan voor fout parkeren hier bij de Vrije Universiteit”, meent Heiko van Staveren, bijzonder hoogleraar Sport en Recht. “Maar wat moet de UCI doen als zelfs de werkgevers zich niet aan die regel houden?”

Niet bekend

Dat laatste spook dreigde ook in Nederland. Twee maanden geleden voorspelde secretaris Vixseboxse van de VVBW “een kleine catastrofe”, omdat hij aannam dat Peter Post en Raas geen nieuwe sponsor zouden kunnen vinden. Raas had inmiddels beet en Vixseboxse neemt aan dat Post binnenkort met een geldschieter op de proppen komt. Daarom zegt hij “nu een stuk beter gestemd te zijn. Toch vallen er slachtoffers. Gerrit Solleveld, bijvoorbeeld. Die vindt niks, denk ik. Best kans dat hij de handdoek in de ring gooit en bij zijn familie in de bollen gaat werken. Hij is al in de dertig, heeft niet zo veel meer te verliezen. Het is veel erger dat er een aantal jongeren op straat komt, zoals Vink, Van der Vin en Knuvers, die voor Post rijden, Eyk van Raas en nog wat anderen.”

Vixseboxse heeft “nog een heel klein beetje hoop” dat Manfred Krikke (ex-manager van PDM) nog met een sponsor komt. “Maar ik denk dat zijn plannen in die richting op losse schroeven staan. Slaagt hij toch, dan zou dat vooral een geweldige uitkomst zijn voor die jongens die pas één of twee jaar prof zijn en eigenlijk nog niet de kans hebben gehad om zich waar te maken in dit harde vak.” De VVBW-bestuurder vreest dat die groep aan het einde van het jaar nu is aangewezen op de ww. “Afhankelijk van hun contract en de betaalde premies hebben ze daar dan minimaal een half jaar recht op, althans als ze afgelopen seizoen ten minste 183 dagen actief waren. Het gekke is dat die mannen zich over dat naderende onheil nog niet druk maken. Dat is wielrenners eigen. Ik heb een baas, redeneren ze, tot 31 december zit ik goed. Voor die tijd komt er wel iemand, lijken ze te geloven. Maar ze vergissen zich. In deze periode van transfers moet het gebeuren.”