"Amsterdam moet homo-imago uitbuiten'

AMSTERDAM, 12 SEPT. Amsterdam moet meer gebruik gaan maken van zijn wereldwijde reputatie als "Gay Capital' bij het trekken van toeristen. De homo-toerist vormt een aantrekkelijke doelgroep voor de toeristensector in de hoofdstad, ondermeer wegens hun meer dan gemiddelde inkomen. Dat staat in een nota die gistermiddag werd uitgereikt aan het gemeentebestuur door de stichting Album Amsterdam.

Volgens Album, opgericht “ter versterking van de lesbische en homo-cultuur” in de hoofdstad, moet het belang van het homotoerisme voor Amsterdam niet onderschat worden. Volgens schattingen van de VVV wordt niet uitgesloten dat 3000 van de in totaal 25.000 arbeidsplaatsen in het Amsterdamse vreemdelingenverkeer direct of indirect het gevolg zijn van bezoekers die afkomen op het homoleven in Amsterdam.

De hoofdstedelijke VVV benutte reeds eerder deze zomer het homovriendelijke imago van Amsterdam om toeristen uit de Verenigde Staten te lokken. Volgens Album wijzen de eerste resultaten van onderzoek van het VVV er op dat het hier een groep betreft die meer dan gemiddeld te besteden heeft en bovendien vaker op vakantie gaat dan de doorsnee toerist. Bovendien vindt een belangrijk deel van deze reizen plaats buiten het hoogseizoen, zodat een betere spreiding mogelijk is.

De adviesnota werd gisteren overhandigd aan wethouder J. Saris (Groen Links) in het kader van het GALA-festival van de Gay and Lesbian Association Amsterdam. De nota bepleit ondermeer het instellen van permanent expositiecentrum voor “homo- en lesbische cultuuruitingen uit alle delen van de wereld” en een informatiecentrum.