Vertraging van Europees beleid voor luchtvaart

ROTTERDAM, 11 SEPT. Het is zeer onwaarschijnlijk dat er nog dit jaar een gemeenschappelijk Europees luchtvaartbeleid komt. De EG-ministers van vervoer zullen op zijn vroegst aan het einde van dit jaar voor het eerst spreken over dit onderwerp.

Dit was de uitkomst van overleg dat gisteren op ambtelijk niveau in Brussel werd gevoerd. Volgens een woordvoerder zal de Europese Commissie (EC) wel binnenkort richtlijnen voor een Europese luchtvaartpolitiek presenteren. Maar ook deze eerste voorstellen, die de EC over enkele weken zal indienen, kunnen volgens EG-ambtenaren niet voorkomen dat een centraal Europees luchtvaartverdrag nog ver weg is.

Zolang er geen zogeheten communautair extern beleid bestaat, kan elke EG-lidstaat eigen bilaterale onderhandelingen voeren. Een week geleden kwam op die manier een "open skies' overeenkomst tussen Nederland en de VS tot stand. Nederlandse en Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hebben volgens het akkoord vrije toegang tot elkaars luchthavens. Nederland is daarmee het eerste Europese land dat een dergelijke overeenkomst met de VS sluit. De Amerikaanse regering zou graag vrije ingang tot het gehele Europese luchtruim hebben. De restrictieve opstelling van verschillende Europese regeringen heeft dit tot nu toe tegengehouden.

De EC heeft gisteren voor het eerst vragen gesteld aan Nederland over het akkoord dat het met de VS heeft gesloten. EG-transportcommissaris Van Miert uitte eerder deze week kritiek op de overeenkomst. Volgens hem ging het akkoord in tegen eerder deze zomer gemaakte afspraken tussen de EG-landen. Het verdrag laat zich volgens de transportcommissaris moeilijk rijmen met de door Brussel bepleite Europese aanpak. Volgens de Nederlandse onderhandelaars hebben de argumenten Van Miert echter weinig juridische kracht.