Kranten: reclame voor bezorgers "seksistisch'

ROTTERDAM, 11 SEPT. Samen met bekende Nederlanders hun eigen krant bezorgen, dat wilden de hoofdredacteuren van Trouw, Het Parool en de Volkskrant vanochtend wel. Maar het publiceren van advertenties met teksten als "Wie kan het zes keer per week' en "In bed presteer je niks', dat zien deze kranten niet zitten. “Te seksistisch”, vindt dagbladmanager H. van der Zanden van de Volkskrant. “Platvloers”, zegt zijn collega H. Kolmer van het Parool. “Geen toonbeeld van goede smaak”, aldus plaatsvervangend hoofdredacteur J. Timmers van Trouw.

De advertenties en de actie van de hoofdredacteuren zijn onderdeel van een campagne die is opgezet door de Nederlandse Dagbladpers (NDP), met de bedoeling het imago van de krantenbezorger op te vijzelen. "Zonder nieuwe helden is de krant nergens', luidt het motto van de campagne, die de NDP zo'n drie miljoen gulden heeft gekost. Via de STER, advertenties en posters moet de boodschap worden verspreid. De dagbladpers kampt met een groot bezorginsprobleem. Gemiddeld wordt één procent van de dagbladen niet goed bezorgd.

De CNV-jongerenorganisatie vreest dat de campagne verspilde moeite is. Nieuwe bezorgers lok je niet met een beter imago, zo is de organisatie vorig jaar uit onderzoek gebleken. Van de honderd ondervraagde krantenjongens zeiden 88 een hoger salaris - minimaal het minimumloon - veel belangrijker te vinden.

H. Grootveld, voorlichter van de NDP, reageert verbaasd. Van het CNV-onderzoek heeft hij nog nooit gehoord. “Uit ons eigen onderzoek blijkt juist dat bezorgers vinden dat ze goed verdienen. De campagne die wij hebben opgezet, vinden ze leuk. Het probleem is gewoon dat de jeugd weinig weet over het bezorgen van kranten. Daar willen we wat aan doen.” Dat het Parool, de Volkskrant en Trouw advertenties weigeren, verbaast hem niet. “We hebben zes advertenties en daar kunnen ze uit kiezen. Als ze er dan een paar niet willen, dan kan dat.”

G. Timmerman van de afdeling distributie van de Perscombinatie was wel verrast. “Maar als ze denken dat de teksten bij onze abonnees niet zouden werken en een averechts effect zouden opleveren, is het juist dat ze weigeren. Wij hebben de teksten misschien niet goed doordacht. Gelukkig is het maar een onderdeel van de campagne en staan de advertenties die meer bij onze lezers aansluiten vandaag gewoon in de krant.” Op de achterpagina's van de Volkskrant en Trouw prijkt vandaag een foto van een "Ma Flodder-type' met krulspelden in en een sigaret in de mondhoek. Zij heeft zichzelf gehesen in een bloemetjesjurk met schort en draagt pantoffels. Boven de foto staat de tekst: "Je zal 't zes keer per week tegenkomen'.