KLM en Northwest vragen fiat voor nauwe samenwerking

ROTTERDAM, 10 SEPT. KLM en de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Northwest Airlines hebben gisteren bij het Amerikaanse ministerie van transport officieel goedkeuring gevraagd voor vergaande samenwerking.

Daarmee hebben de twee maatschappijen een belangrijke stap gezet naar de integratie van hun activiteiten.

Gisteren ondertekenden KLM-directeur L. van Wijk en Northwest-president John Dasburg in Minneapolis, de thuishaven van Northwest, hiertoe een overeenkomst. Beide topmannen maakten bekend dat KLM en Northwest een juridische constructie willen vormen voor de integratie van een aantal activiteiten van de twee luchtvaartmaatschappijen. De maatschappijen willen in de toekomst als één onderneming kunnen opereren. De bekendmaking van KLM vandaag dat de maatschappij 48 piloten van Northwest tijdelijk in dienst neemt illustreert de nieuwe samenwerking.

De nieuwe constructie is binnen handbereik gekomen door het vorige week ondertekende "open skies' luchtvaartverdrag tussen Nederland en de Verenigde Staten. Als gevolg van dat verdrag heeft KLM onbeperkt toegang tot de Amerikaanse markt gekregen.

Het Amerikaanse ministerie van transport zal onderzoeken in hoeverre de beoogde samenwerking tussen KLM en Northwest de concurrentieverhoudingen op de Amerikaanse luchtvaartmarkt verstoort.

Drie jaar geleden gaf het Amerikaanse transport-ministerie KLM toestemming om 400 miljoen dollar in Northwest te investeren. In ruil daarvoor heeft KLM sindsdien een economisch belang van 20 procent in de vierde luchtvaartmaatschappij van de VS. Op grond van de Amerikaanse anti-trustwetten mag KLM geen meerderheid in Northwest nemen.

De integratie van de activiteiten van KLM en Northwest zal vooral betrekking hebben op een gezamenlijke dienstregeling en een gezamenlijk prijs- en advertentiebeleid. De twee maatschappijen willen uiteindelijk vrijwel dezelfde identiteit aannemen door onder meer in dezelfde kleuren te vliegen.

KLM neemt volgende maand 48 piloten van Northwest in tijdelijke dienst. De piloten zullen gedurende een periode van ten minste twee en maximaal vier jaar vliegen met Boeings 747-400 op verschillende intercontinentale routes. De Amerikanen krijgen in de VS een speciale aanvullende opleiding van KLM-instructeurs en zullen een examen moeten afleggen bij de Rijksluchtvaartdienst. KLM heeft de extra vliegers nodig omdat ze haar intercontinentale vluchten wil uitbreiden.