Watervrees van een pr-bureau

Het sportmarketingbureau ARC Sports & Events, onderdeel van Alrecon, heeft zich teruggetrokken uit het grastennistoernooi van Rosmalen. ARC had zich aanvankelijk voor de tijd van drie jaar garant gesteld voor een begroting van 2,4 miljoen gulden, maar brak die overeenkomst vorig jaar open om haar tussentijds te kunnen evalueren. Onlangs werden organisatie (KNLTB en Autotron) het eens over de details van een nieuwe verbintenis, maar tot hun verbazing liet ARC weten er toch maar vanaf te zien. Reacties van Cees Oostrum, manager externe betrekkingen van ARC, en Ruurd de Boer, voorzitter van de tennisbond.

Het grasscourttoernooi in Rosmalen, het enige grastoernooi op het vasteland dat in de ATP-tour is opgenomnen, was dit jaar in alle opzichten succesvol. Een eigenaardig moment om je terug te trekken?

Oostrum: “Het door ons ingeschatte rendement achtten we niet haalbaar. Er was aanvankelijk alleen een intentie-overeenkomst, maar omdat de organisatiestructuur veranderde en wij voor eigen risico gingen organiseren, wilden we een evaluatie-moment inbouwen.”

De Boer: “Er was in feite een overeenkomst, het contract lag klaar ter een ondertekening maar omdat de baas van Alrecon ziek werd heeft het twee maanden gelegen. Vervolgens kwam er een wijziging in hun filosofie en zei men nog niet aan het contract gebonden te zijn omdat hun handtekening er nog niet onderstond. Vervolgens waren we het zelfs over de details van een nieuwe overeenkomst eens, waarna hun mededeling niet door te willen gaan als een verrassing kwam. Ik denk dat er sprake is van een beetje watervrees. Je moet een beetje de weg weten in de sportwereld. Gelukkig heb ik mijn eieren niet in één mandje liggen en kunnen we binnen veertien dagen bekendmaken hoe we verder gaan.”

Heeft ARC zijn hand overspeeld en is dit een begin van langzame terugtrekking uit de wereld van de sportsponsoring?

Oostrum: “Wij hebben een nieuwe filosofie op het gebied van sportsponsoring en het heeft tijd nodig voordat zich dat heeft ontwikkeld. Van terugtrekken uit de sportsponsoring is geen sprake. Dat we de overeenkomst met ADO Den Haag voor drie jaar hebben verlengd geeft dat wel aan.”