Goudsmit verwacht tegenvallers

DE BILT, 5 SEPT. Net als Vendex en Koninklijke Bijenkorf Beheer (KBB) moet het detailhandelsconcern Goudsmit - grotendeels eigendom van de investeerdersgroep Wolters Schaberg - rekening houden met tegenvallers. Het publiek bezocht de winkels van Goudsmit sinds het begin van 1992 minder, waardoor omzet en resultaat onder druk kwamen te staan. Dit heeft directeur J.R. Rosen Jacobsen gisteren bekendgemaakt.

Goudsmit is eigenaar van de snoepwinkels Jamin en Sweetheart, het postorderbedrijf Ter Meulen en de kleding- en modeketens The Society Shop en Lipstick. De daling van de omzet heeft zijn uitwerking op de winstcijfers niet gemist. Hoe sterk het resultaat bij Goudsmit omlaag gaat, wil Rosen Jacobson niet aangeven. In de tweede helft van september zal de onderneming de halfjaarcijfers bekendmaken. Vorig jaar behaalde Goudsmit een halfjaarwinst van 1,6 miljoen met een omzet van 113,8 miljoen.

Volgens Rosen Jacobson worden de bedrijven onderworpen “aan een nadere analyse”. Wat dat onderzoek gaat inhouden, wil hij evenmin bekendmaken. Reorganisaties zijn echter niet uitgesloten. Hoewel Goudsmit voor het lopende boekjaar “geen negatief resultaat verwacht” kunnen “eventueel” te treffen reorganisatievoorzieningen roet in het eten gooien. Bij Goudsmit werkten eind vorig jaar 1213 mensen.

De tegenvallers zouden volgens de directeur het gevolg zijn van een koopschuw publiek. “En sommige ondernemers geven het slechte economische nieuws de schuld”, aldus Rosen Jacobson. Wel speelt volgens de topman een rol dat er een goede zomer is geweest. Ook het detailhandelsconcern KBB, onder meer eigenaar van De Bijenkorf, publiceerde donderdag een gehalveerde halfjaarwinst. Als oorzaak wees KBB onder meer het warme weer van de afgelopen maanden aan. (ANP)