Banknaam kost miljoenen

ROTTERDAM, 5 SEPT. Het veranderen van de NMB Bank in ING Bank op woensdag 9 september gaat minstens 34 miljoen gulden kosten. Dit heeft de NMB Postbank-bestuursvoorzitter G. van der Lugt gisteren bekend gemaakt.

De naam NMB wordt volgens Van der Lugt veranderd om internationaal beter gebruik te kunnen maken van financiële kracht van de ING-Groep, waar naast de NMB ook verzekeraar Nationale-Nederlanden en de Postbank toe behoren. Daarnaast zei de topman dat het imago van de traditionele middenstander niet langer bij de NMB past.

In 1989 fuseerden NMB en Postbank tot NMB Postbank. Een jaar later ging deze groep samen met verzekeraar Nationale-Nederlanden op in de holding Internationale Nederlanden Groep. De NMB en de meeste van haar dochterondernemingen zijn de enige die hun naam aanpassen aan de naam ING. Zowel Nationale-Nederlanden als de Postbank blijven onder hun eigen naam opereren. De Postbank valt juridisch overigens wel onder de ING Bank.

De bank wil op 9 september de verandering in één operatie voltrekken. Alle externe uitingen worden dan vervangen, inclusief een deel van de inrichting van de huidige filialen. De kosten van 34 miljoen gulden zijn berekend op grond van de extra uitgaven die de bank doet in verband met de naamswijziging. De kosten voor nieuwe kostuums voor de filiaalmedewerkers, 2 miljoen gulden, waren al gepland en zijn bij voorbeeld niet in de berekening meegenomen.

Al in december vorig jaar begon een interne voorlichtingscamapgne en in de loop van dit jaar werden ook de klanten van de NMB Bank geleidelijk via nieuwsbrieven ingelicht, zo vertelde Van der Lugt.

Op 9 september is het D-Day voor de bank. Bij de ruim vierhonderd kantoren zullen 1.100 nieuwe lichtbakken aanfloepen die nu nog keurig zijn ingepakt. Ongeveer tachtig aannemers hebben ervoor gezorgd dat alle kantoren op tijd zijn ingericht. Behalve de 1.100 lichtbakken zijn vierduizend balie- en deurbordjes vervangen alsmede l350 verwijsborden en 850 bankgirobussen.