Vrijdag 4; Wereldnieuws

De 67 minuten durende symfonische samenvatting van Wagners Der Ring des Nibelungen, waarmee het Radio Filharmonisch Orkest vorige week vrijdag de Amsterdamse Uitmarkt opende, ligt nu op een cd in de platenwinkel.

De opname, gedirigeerd door chef-dirigent Edo de Waart aan wie het arrangement door slagwerker Henk de Vlieger ook is opgedragen, is het eerste resultaat van een contract dat het Radio Filharmonisch Orkest heeft afgesloten met het label Fidelio, uitgebracht door Sound Products Holland in Loosdrecht. Het is de bedoeling voortaan elk seizoen tenminste drie cd's uit te brengen van het Radio Filharmonisch Orkest, dat algemeen wordt gerekend tot de top van de Nederlandse orkesten.

Het bovenstaande lijkt weinig opzienbarend en nogal vanzelfsprekend. Maar binnen het Nederlandse omroepbestel is deze entree op de commerciële platenmarkt bijna wereldnieuws. De omroeporkesten zijn er immers voor de omroepen die met de opnamen van de concerten een gedeelte van hun zendtijd op Radio 4 vullen. Platen waren totnutoe uitzonderingen: live-opnamen bij Donemus, als documentatie en promotie van Nederlandse componisten of van Schrekers opera Die Gezeichneten voor het liefhebberslabel Marco Polo. En Jean Fournet dirigeert af en toe een opname met Frans repertoire voor het Japanse label Denon.

De cd's die Fidelio gaat uitbrengen zijn geen live-opnamen met onvermijdelijke foutjes en publieksgedruis, maar volwaardige studioprodukties na meerdere concertuitvoeringen, die zich moeten kunnen meten met de "normale' plaatopnamen. De volgende cd van het Radio Filharmonisch Orkest wordt Mendelssohns tweede symfonie Lobgesang en er wordt al gedacht aan een wellicht complete Mahlercyclus, de neerslag van de Mahlerconcerten die Edo de Waart geeft in samenwerking met VARA en TROS.

Echt commercieel is de Hilversumse plaatproduktie overigens niet: volgens het orkest zijn de kosten zó hoog dat financiële winst niet is te verwachten. Nu het ministerie van WVC en het NOS-bestuur van plan zijn fiks te bezuinigen op de omroeporkesten, wil het Radio Filharmonisch Orkest vooral het eigen artistieke niveau bewijzen, meer naamsbekendheid verwerven en nog prominentere gastdirigenten aantrekken dan nu al het geval is.

Waartoe een degelijk en ambitieus artistiek muzikaal beleid van radio-orkesten in een niet door talloze omroepen versnipperd land in staat is, laat de BBC nu zien. Zojuist verscheen het eerste nummer van Music, een prachtig uitgevoerd en gevarieerd samengesteld maandelijks muziektijdschrift van 124 pagina's met alle klassieke muziekprogramma's op radio en tv. Goede, aardige en verstandige artikelen, deels populariserend. Met bovendien elke maand een gratis cd met een opname van een BBC-orkest. In september de Pathétique van Tsjaikovski en de Sinfonia da Requiem van Britten. Volgende maand: de Negende van Bruckner. Een los nummer kost omgerekend ƒ 10,50.

Hadden we hier maar een Nederlandse BBC.