Twee "tv-films' geweerd van de Ned. Filmdagen

AMSTERDAM, 4 SEPT. Twee speelfilms, die waren aangemeld voor de competitie om de Grote Prijs van de Nederlandse Film - het Gouden Kalf, dat uitgereikt zal worden op 2 oktober in Utrecht - zijn door het Algemeen Bestuur van de stichting Nederlandse Filmdagen van deelname uitgesloten. De reden is een nieuwe bepaling in het reglement van de Filmdagen, dat een lange speelfilm in eerste instantie bestemd moet zijn voor avondvullende bioscoopvertoning: “In beginsel is derhalve een bioscoopversie van een televisieserie uitgesloten van competitie-deelname”.

De bepaling werd ingevoerd naar aanleiding van protesten uit kringen van filmproducenten en -regisseurs tegen de bekroning vorig jaar met drie Gouden Kalveren van Frans Weisz' Bij nader inzien, geproduceerd door René Seegers.

Van twee andere door de VPRO geproduceerde televisieseries zouden tijdens de Nederlandse Filmdagen voor de bioscoop opnieuw gemonteerde versies in première gaan. Het zijn Op afbetaling, eveneens van Weisz en Seegers, en de kinderfilm Het zakmes, geregisseerd door Ben Sombogaart en geproduceerd door Burny Bos. Een derde VPRO-produktie, het vorig jaar december uitgezonden Everyone Wants to Help Ernst van Alejandro Agresti, werd geweigerd omdat er zelfs geen theaterexploitatie in het vooruitzicht is gesteld. Een vierde, grotendeels door de NCRV, het Stimuleringsfonds en het CoBofonds gefinancierde produktie, Richting Engeland van regisseur André van Duren, werd wel geaccepteerd, omdat de eerste televisieuitzending pas na het bioscooproulement gepland staat.

Producent Seegers protesteert in een brief aan het bestuur van de Filmdagen tegen het puritanisme van het nieuwe reglement, dat dwars zou staan op de huidige realiteit van filmfinanciering en -produktie. “Een Nederlandse cinema die moet bestaan van de opbrengsten uit de bioscoopexploitatie is ten dode opgeschreven. (-) De Nederlandse markt is te klein voor een zuivere bioscoopfilmproduktie. Uw restrictie zou er best eens toe kunnen leiden dat u over vijf jaar geen enkele speelfilm meer in competitie hebt”, maant Seegers de Filmdagen.

In het buitenland is de invloed van de televisie als belangrijste financier van kunstzinnige films al veel verder voortgeschreden. Seegers wijst op de bekroning van in eerste instantie als televisieserie uitgezonden films op belangrijke festivals als die van Venetië (de Nieuw-Zeelandse produktie An Angel at My Table, de Duitse 26-urige serie Die Zweite Heimat) en Cannes (de Scandinavische coproduktie Best Intentions).

Een woordvoerder van de Nederlandse Filmdagen bevestigt dat de drie genoemde Nederlandse films op reglementaire gronden niet toegelaten zijn tot de competitie: “Wij willen het dit jaar op scherp zetten. Het gaat bij de Filmdagen in eerste instantie om de bioscoopcultuur. We hopen dat daardoor Hilversum in de toekomst iets minder egocentrisch met zijn machtspositie omspringt”.