Dasa-directeur Mehdorn: Fokker 130 komt er niet

MÜNCHEN, 4 SEPT. Een Fokker-130 komt er niet, de Fokker-70 wordt gelanceerd zodra zich de eerste klanten melden, en de Fokker-50 mag blijven zolang daar geld mee valt te verdienen. Dat verwacht ir. Hartmut Mehdorn (50) die namens Deutsche Aerospace (Dasa) - binnenkort omgedoopt tot Daimler Benz Aerospace Holding - de supervisie over Fokker zal krijgen.

Voorwaarde is hierbij wel dat de voorgenomen overname van 51 procent in Fokker door het Duitse concern volgende maand wordt beklonken. Maar daarover bestaat bij Mehdorn geen twijfel, al wil hij zich niet op een datum vastleggen “want er is nog een hoop werk te doen”.

Mehdorn, die nu de hoogste baas is van Dasa's Deutsche Airbus - dat voor 37,9 procent in het Airbus-consortium zit - wordt eind dit jaar de opvolger van dr. Johan Schäffler, nu nog de chef van de "Aircraft group' van Dasa en daarmee rechterhand van Dasa-voorzitter Jürgen Schrempp. Mehdorn zegt tijdens een gesprek in München: “Eerst was er de Fokker-28 die met een aantal technische vernieuwingen is verlengd tot een Fokker-100. Je kunt dat vliegtuig, zoals Fokker van plan was, een andere vleugel geven en opnieuw verlengen tot een Fokker-130. Maar ik denk niet dat zo'n ontwikkeling goed zou zijn. Ik denk dat we, pakweg over een jaar of drie, beter kunnen besluiten een geheel nieuw vliegtuig te bouwen, als eerste van een nieuwe familie van regionale straalvliegtuigen. Zo'n vliegtuig moet helemaal fly by wire (geheel gecomputeriseerd) zijn, want dat is state of the art.”

Volgens de Dasa-manager zal dit toestel via het Fokker-systeem worden gebouwd want Fokker is een wonderbare naam. “Maar dat zal tezijnertijd allemaal samen met Fokker worden bekeken.”

Een Fokker-70 voor zeventig passagiers moet, volgens Mehdorn, zo snel mogelijk worden gelanceerd zodat dit vliegtuig al in 1994 kan worden aangeboden. Maar vóór zo'n lancering plaats kan vinden, zal Fokker eerst een paar klanten moeten vinden, “want zonder een markt gaat zoiets niet”. De Dasa-manager hoopt dat Fokker daar spoedig in zal slagen maar constateert tegelijkertijd dat de markt door de crisis in de wereldluchtvaart uitermate slap is. “Vaak hoor je, oké wij willen jullie vliegtuig maar wij moeten een definitief besluit helaas tot volgend jaar uitstellen.”

Over de toekomst van de thans slecht verkopende Fokker-50 kan Mehdorn niet veel melden omdat dit vliegtuig buiten het principe-akkoord met Fokker valt dat gaat over 70- tot 130-zitters. “Ik denk dat we pragmatisch moeten zijn”, zegt hij. “Als er geld mee valt te verdienen, moeten we er mee doorgaan. De markt blijft doorslaggevend.”

De vraag in hoeverre Fokker zich de Dasa-bedrijfscultuur zal moeten eigen maken, wordt in eerste instantie beantwoord met een diepe zucht. Dan zegt Mehdorn: “Fokker is een onafhankelijk bedrijf en zal dat blijven. Tegelijk hebben beide bedrijven elkaar veel te bieden. Wij hebben bij voorbeeld een uitgebreid en intens personeels-waarderingssysteem met vele daaraan gekoppelde cursusmogelijkheden en wij sturen jonge mensen naar instellingen als Harvard. Wij kunnen onze Fokker-collega's daar ook van laten profiteren. Omgekeerd willen wij graag van Fokker profiteren. Wat de bedrijfsculturen betreft, die laten zich niet afdwingen. Wij zullen onze wensen naar voren brengen, zij de hunne en langzaam komen we zo tot elkaar. Ik ben ervan overtuigd dat wij daarin zullen slagen. Ik heb de afgelopen 25 jaar vaker met dat bijltje gehakt.”

De toekomstige Duitse toezichthouder op Fokker begon destijds als afgestudeerd ingenieur bij VFW in Bremen met welk bedrijf Fokker in de jaren zeventig vergeefs probeerde samen te werken. Mehdorn maakte vervolgens de overname van VFW door MBB in München mee en daarna die van MBB door Dasa. Van 1980 tot 1985 werkte hij als chef produktie en industriële planning bij het vier-landen-consortium Airbus in Toulouse waar hij sinds 1989 ook in de raad van bestuur zit. Mehdorn werkt op maandag en dinsdag in München, op woensdag en donderdag in Hamburg en vrijdag in Toulouse. Binnenkort moet Amsterdam-Zuidoost worden ingepast.