Nog dit jaar moeten enkele honderden miljoenen guldens worden bespaard; Philips gaat opnieuw bezuinigen

ROTTERDAM, 3 SEPT. Philips is begonnen met een nieuwe bezuinigingsoperatie die voor het einde van dit jaar enkele honderden miljoenen guldens moet opleveren. De operatie treft het gehele concern. Ontslagen zijn niet voorzien. Dit heeft een woordvoerder Philips vanochtend bevestigd. Een bericht in het dagblad Trouw dat het daarbij zou gaan om een besparing van 700 miljoen gulden, wilde hij niet voor zijn rekening nemen. Het gaat in ieder geval om minder dan 1 miljard gulden.

De nieuwe bezuinigingsronde komt bovenop eerdere maatregelen in het kader van Operatie Centurion, het omvangrijke project waarmee president J. Timmer Philips nieuw leven wil inblazen. De aanleiding voor de plotselinge ingreep vormt de aanhoudende malaise op de markt voor consumentenelektronica. Omdat de wereldmarkt voor audio- en videoprodukten achterblijft, staan de resultaten van de divisies Consumentenelektronica en Componenten, waar onder andere beeldbuizen worden geproduceerd, al maanden onder druk.

“De situatie op de markt voor consumentenelektronica stemt ons er niet vrolijker op”, aldus de woordvoerder. “Met nog vier maanden te gaan hebben we toen besloten nog eens vrij fors tot zeer fors te bezuinigen.”

Afdelingsdirecteuren kunnen zelf bepalen waarop ze besparen. Een van de belangrijkste doelwitten vormen de tijdelijke arbeidskrachten. Na de massa-ontslagen in het kader van Centurion zijn op grote schaal uitzendkrachten binnengehaald. “Er wordt gekeken of dit instrument niet wat al te royaal is gehanteerd.” Daarnaast wordt opnieuw bezien of er bezuinigd kan worden op representatiekosten en op de inkoop.

Geen enkele activiteit of afdeling is van de operatie uitgezonderd. Dat betekent dat ook de plannen voor de lancering van nieuwe produkten dit najaar opnieuw onder de loep worden genomen. “De marketing van nieuwe produkten laat je natuurlijk zoveel mogelijk intact”, aldus de woordvoerder. “Wel zal de stofkam gaan door de feestelijkheden die dergelijke evenementen omlijsten.” Philips is druk bezig met de lancering van de nieuwe interactieve compact disc, cd-i, en zal later dit najaar ook de digitale compact cassette lanceren, de opvolger van de klassieke, analoge muziekcassette.

Alle fabrikanten van consumentenelektronica gaan gebukt onder de malaise in de markt. In de afgelopen weken heeft de ene na de andere Japanse concurrent van Philips op de markt voor audio- en videoprodukten tegenvallende cijfers gepubliceerd.