Conflict over behoud van banen legt toeleveringsfabriek plat; GM stopt produktie wegens stakingen

NEW YORK, 3 SEPT. De produktie van de Saturn, het nieuwste model van de Amerikaanse autofabrikant General Motors, is noodgedwongen stopgezet door een staking in een toeleveringsfabriek in het Amerikaanse Lordstown. Ook andere GM-modellen zoals Chevrolet, Pontiac, Cadillac, Oldsmobile en Buick kunnen tijdelijk niet worden geproduceerd.

De 2.300 werknemers van de fabriek in Lordstown zijn vandaag hun zesde stakingsdag ingegaan. Het conflict betreft het behoud van 240 banen bij de fabriek, nu GM heeft besloten werk uit te besteden aan niet-vakbondwerknemers elders. De vakbond waarbij de stakende werknemers zijn aangesloten, de United Automobile Workers (UAW), heeft General Motors laten weten dat een tweede fabriek in Lordstown morgen plat gaat als een soortgelijk conflict in die fabriek niet wordt opgelost.

Beide fabrieken zijn toeleveringsbedrijven van GM en produceren vitale onderdelen voor de Saturn, GM's succesvolle kleine personenauto die wordt geproduceerd in Spring Hill, Tennessee. De Saturn is na een lange, dure ontwikkelingstijd ingehaald door zijn eigen succes, de vraag naar de auto is niet bij te houden. Door de staking bij het toeleveringsbedrijf zijn zes GM-fabrieken met in totaal meer dan 30.000 werknemers getroffen en dit aantal kan oplopen tot tien als de stakingen zich volgende week voortzetten. Ondanks onderhandelingen in beide fabrieken is er nog geen uitzicht op een oplossing.

Woordvoerder Reg McGee van de UAW verklaarde gisteren dat er geen verband is tussen de beide stakingen. Ook GM-woordvoerder John Mazierz zegt met nadruk dat het om twee lokale conflicten gaat. Analisten zien de staking echter als een testcase voor de bond en GM. Behoud van banen voor werknemers die onderdelen fabriceren is een belangrijk punt geworden nu GM in het kader van een afslankingsoperatie dat deel van het produktieproces wil uitbesteden aan de efficiëntst producerenden, binnen dan wel buiten het bedrijf. De staking in Lordstown is de eerste sinds Jack Smith president van GM werd in april van dit jaar. Smith is benoemd om het tempo van de herstructurering van het bedrijf op te voeren.

“De stakingen hebben lokale conflicten als aanleiding, maar het belang van de afloop is veel groter. Het is een aftasten van elkaars krachten als voorschot op de bezuinigingsoperatie die GM op dit moment ondergaat”, aldus David Andrea, transportonderzoeker aan de University of Michigan.

General Motors leed vorig jaar een verlies van 4,5 miljard dollar. Een herstructureringsplan van GM moet tussen nu en 1995 leiden tot de sluiting van 21 fabrieken en de afvloeiing van 74.000 werknemers. GM heeft pas 14 fabrieken aangewezen die moeten sluiten.

De onzekerheid daarover zet kwaad bloed bij de bonden, voor wie het sinds de reorganisatie in de GM-top dit voorjaar ook minder duidelijk is waar ze aan toe zijn. Onderhandelingen over driejaarlijkse afspraken tussen de bond en de Grote Drie van Detroit zijn in september 1993. Met het oog daarop laten de bonden volgens analisten nu vast even zien dat met hen wel degelijk rekening moet worden gehouden. De UAW-woordvoerder in Detroit ontkent enige opzet in die richting.

Andrea vindt het een teken aan de wand dat de partijen niet binnen enkele dagen tot een oplossing zijn gekomen. “Als de stakingen zich tot in de volgende week voortzetten, krijgt GM behoorlijke klappen en de UAW loopt het risico dat ze haar krediet bij het publiek verspeelt.”