Clouseau steelt nog steeds meisjesharten met zijn cd's

Doorgaan, Ned.2, 20.40 - 21.35u.

Nauwelijks drie minuten duurde de roem van Clouseau, de Belgische popgroep die in 1990 menig meisjeshart stal met het romantische niemendalletje "Daar gaat ze'. Heel even herinnerde het succes aan de hoogtijdagen van Doe Maar. Knievallen naar een wat rijper publiek, zoals deelname aan het Songfestival en een Engelstalige plaat, mochten niet baten. Overal zag Clouseau zich geconfronteerd met drommen gillende meisjes.

Inmiddels strekken de ambities van zanger Koen Wauters en zijn twee overgebleven bandleden niet verder dan "plaatjes maken en verkopen', zo leert een in Nederland geproduceerde documentaire met de prozaïsche titel Doorgaan. De uitzending steekt de vermeende sluikreclame van Gert Jan Dröge's Glamourland in schaamteloosheid naar de kroon. Vrijwel het hele programma staat in het teken van het nieuwe album, terwijl van het oudere werk alleen "Daar gaat ze' in een jolige huppelversie wordt afgeraffeld. De platenbaas wrijft in zijn handen, want concert- en interviewfragmenten dienen slechts als excuus voor een lange en eentonige reeks videoclips die de potentiële cd-consument naar de winkel moet lokken.

Het repertoire kent in feite slechts twee variaties: het beschaafde rocknummer en de mierzoete ballade. In "Een huis vol liefde" neemt Koen hartroerend afscheid van pa en ma, om zich als de ideale schoonzoon in een gelukzalig huwelijksleven te storten. Terwijl de piepjonge fans zwaaien met het spandoek "Lekker Ko(e)ntje", belooft hij hen zijn eeuwigdurende liefde. Het begeleidende vraaggesprek wordt gekenmerkt door een verregaande onbenulligheid, waarbij razendsnel voorbij wordt gegaan aan hete hangijzers als de mislukte Engelstalige escapade en het Songfestival-fiasco.

"Jonge fans geven u ene kick', mag Wauters in onversneden Vlaams verkondigen, waarop broer Kris zich hardop afvraagt of de te pas en te onpas naar de camera lonkende Koen "ook de meisjes in Zweden niet zou kunnen beroeren met zijn Bambi-ogen?' Wie een dieper inzicht verwacht in de belevingswereld van een Belgisch popfenomeen, komt niet veel meer te weten dan dat ze de fans een "good time" willen bezorgen. Waarmee Clouseau zich schaart tussen onsterfelijke landgenoten als Eddy Wally, Bobbejaan Schoepen en Manneke Pis.

    • Jan Vollaard