Shell vervangt zegeltjes door waardecertificaat

ROTTERDAM, 2 SEPT. Shell begint vrijdag een beleggingsactie voor de klanten van haar brandstofpompen. De oliemaatschappij stelt haar klanten voor elke vierhonderd liter brandstof, tegen extra betaling van veertig gulden, na een jaar een premie van een tientje in het vooruitzicht.

Klanten kunnen bij elke vijf liter benzine, diesel of gas voor vijftig cent een waardecoupon kopen. Wie tachtig coupons bij elkaar heeft, kan deze inwisselen voor een waardecertificaat van veertig gulden. Een jaar na uitgifte kan hij daar 25 procent meer voor krijgen in contanten.

De automobilist kan het certificaat ook houden. De waarde van vijftig gulkden neemt dan elk jaar toe met een rente die volgens Shell “ten minste op het niveau zal liggen van hetgeen een spaarfonds bereikt voor zijn beleggers.” De hoogte van deze rente wordt maandelijks bij de Shell-stations en in een aantal landelijke dagbladen bekendgemaakt.

Een Shell-reclamefolder rekent voor dat een klant die jaarlijks 25 certificaten aanschaft (en dus 10.000 liter brandstof tankt), bij een rente van acht procent, na twintig jaar een bedrag van 57.500 gulden heeftuitstaan bij het bedrijf. Die 25 certificaten hebben hem duizend gulden gekost.

Het geld dat Shell via de actie ontvangt, wordt beheerd door de centrale financiële afdeling, de interne bank die ook geld ontvangt van of uitleent aan werkmaatschappijen van Shell.

Shell is van plan per 1 januari 1993 te stoppen met haar zegelactie, die automobilisten door verstrekking van gratis zegels in staat stelt te sparen voor kado-artikelen. Met die actie werd in 1984 begonnen. Aanvankelijk konden alleen badhanddoeken worden gespaard. Zegelboekjes zullen nog wel geheel 1993 inwisselbaar zijn voor kado's, geld of de nieuwe waardecertificaten.

Na Albert Heijn is Shell het tweede Nederlandse bedrijf dat een beleggingsactie voor zijn klanten opzet. Reden om van het zegelsysteem over te stappen op de nieuwe actie is volgens een woordvoerder dat “de Shell-zegelactie over het hoogtepunt heen is. Andere bedrijven namen dergelijke zegelsystemen over, dus het werd tijd om eens iets anders te verzinnen. De klanten zitten inmiddels waarschijnlijk wel goed in hun badstof.”

Bij vijf Shell-stations in de omgeving van Rotterdam heeft de spaarmethode de afgelopen maanden op proef gedraaid. Dertig procent van de klanten van deze stations bleek aan de actie mee te doen.