G.J. WORMMEESTER; Rooie Gerrit bracht haven high tech

ROTTERDAM, 1 SEPT. Minister Maij-Weggen (verkeer en waterstaat) kwam gistermiddag speciaal even met een helicopter naar de Delta Sea-Land Terminal in aanbouw op de Maasvlakte om aftredend ECT-bestuursvoorzitter dr.ir. Gerrit Jan Wormmeester een lintje op te spelden. Hij is benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

Terwijl buiten op het terrein van de containerterminal de onbemande containervoertuigen onverstoorbaar hun proefbaantjes reden, luisterden binnen in een aangeklede loods circa 800 vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en de politiek naar toespraken over de man die deze voertuigen al jaren geleden voor zijn geestesoog over de verlaten en winderige Maasvlakte zag rijden. Wormmeester, sinds 1970 in directie en sinds 1980 bestuursvoorzitter van containeroverslagbedrijf ECT, ging gisteren op zijn zestigste verjaardag met pensioen. Zijn afscheid en verjaardag vielen samen met het 25 jarig bestaan van containeroverslagbedrijf ECT.

Wormmeester is niet iemand die zijn afscheid in een luxe zalencomplex laat plaatsvinden. Hij kiest voor een loods van de "fabriek zonder dak': de 'gerobotiseerde' containerterminal in aanbouw. Dicht bij de techniek. Op een plaats die gebouwd wordt met het oog op de groeiende containeraanvoer in de toekomst. Want de combinatie technologie en toekomst fascineert Wormmeester.

De meeste sprekers, sommige live aanwezig andere op videoband, noemden Wormmeester vooral een ingenieur, iemand die onorthodoxe technische oplossingen voor toekomstige problemen zoekt. Wormmeester studeerde transporttechnologie aan de Technische Universiteit Delft.

De eerste acht jaar bij ECT voerde Wormmeester samen met Frans Swarttouw de directie over ECT. “Hij droeg toen altijd dat zelfde smerige tweedjasje. Als hij dat jasje kwijt was geraakt na een avond stappen, kocht hij direct weer exact zo'n jasje”, aldus Swarttouw. Burgemeester dr. A. Peper omschreef Wormmeester als een 'vernufteling'.

De kritiek op deze gedreven ingenieur was dat ECT nog wel eens arrogant overkwam. Mr. G.J. Doeksen, voorzitter van de raad van commissarissen van ECT: “Dat kwam omdat hij zijn oplossingen niet altijd op even diplomatieke wijze aan de man probeerde te brengen.” De ingenieur houdt niet van boekhouden. “Wormmeester is niet zo sterk op het terrein van de administratie en de financiering. Hij heeft daar weinig affiniteit mee”, aldus Doeksen.

Wormmeester wordt geprezen om zijn sociale beleid. Joop Verroen, ooit bij ECT als OR-voorzitter begonnen en nu bestuurder bij de Vervoersbond FNV, herinnerde zich de invoering van de vijfploegendienst bij ECT. “Wormmeester kreeg toen de bijnaam Rooie Gerrit. Dat moet hij als een compliment zien.”

Eind deze week neemt een andere ingenieur afscheid van de Rotterdamse haven: Henk Molenaar, directeur van het Gemeentelijk Havenbedrijf. Beide mannen hebben veel met elkaar te maken gehad. ECT en het Havenbedrijf ontwikkelden samen het plan om voor het jaar 2000 acht moderne containerterminals op de Maasvlakte te bouwen. Voor Molenaar was de ECT-topman “soms een fantastische realist en soms een realistische fantast”.