Akkoord over grote sanering bij Lufthansa

BONN, 1 SEPT. Alle 50.000 werknemers van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa zien een jaar af van loonsverhogingen en gaan voor hetzelfde salaris bovendien langer werken. Tot 1995 vervallen 7.800 banen, in hoofdzaak via “natuurlijk verloop”. Dat moet goed zijn voor een bezuiniging van 500 miljoen mark.

Dit zijn de hoofdelementen van een reddingsplan dat tot 1995 besparingen van ruim 1 miljard mark moet opleveren en waarover de Lufthansa-directie en de vakbonden ÖTV en DAG gisteren in Seeheim bij Darmstadt overeenstemming hebben bereikt na zes dagen moeizaam onderhandelen.

De zwaar aangeslagen luchtvaartmaatschappij, die in het eerste halfjaar een verlies van 540 miljoen mark boekte en voor heel 1992 een verlies van 1,2 miljard begroot, zal voorts 36 vliegtuigen verkopen en een nog nader te bepalen aantal “in de mottenballen” zetten in bestaande vliegtuigreservaten in de VS, onder andere in woestijngebieden in Californië en Arizona. Dat lot zal vooral Airbussen treffen. Naar de grote vrachtcapaciteit daarvan in de “buik” van het toestel is te weinig vraag. Het plan is bovendien om, onder meer in Keulen en Frankfurt, eigen gebouwen en hotels te verkopen en vervolgens van de nieuwe eigenaars leasen.

In Europa gaat met ingang van vandaag een nieuwe (afgesplitste) dochter, de Lufthansa-Express, vliegen. Zij begint met 28 toestellen, het moeten er uiteindelijk 78 worden. Bij de LH-Express vervalt de eerste klasse, zij zal haar prijzen berekenen afhankelijk van het reserveringstijdstip (hoe eerder des te goedkoper) en de aantrekkelijkheid van de route. Bepaalde routes, uit Berlijn, Hamburg en Keulen bijvoorbeeld, zullen worden afgeschaft of minder frequent worden bevlogen. Anders dan de LH-directie oorspronkelijk wilde blijft het nieuwe bedrijf een volle Lufthansa-dochter, waarvan het personeel dezelfde inspraak- en salarisrechten houdt.

Pag.17: Bond: unieke overeenkomst

Een vakbondsvertegenwoordiger sprak gisteren van een “unieke gebeurtenis” in de Duitse na-oorlogse economische geschiedenis. Een directie-woordvoerder noemde het uiteindelijke resultaat “een buitengewone krachttoer”. Als de operatie slaagt heeft Lufhansa weer een kans op de zwaar bevochten internationale markt, zei hij.

De onderhandelingen waren voortdurend zeer moeilijk wegens de gespannen verhouding tussen de DAG, waarbij 8.000 beter betaalden (“vliegend” personeel) zijn aangesloten, en de ÖTV, die haar 18.000 leden bij de Lufthansa vooral onder het grondpersoneel heeft. Aanvankelijk wilden beide bonden in Seeheim niet aan één tafel zitten. De DAG had twee weken geleden een elders in vakbondsland, en bij de SPD in Bonn, zeer gewraakt initiatief genomen door tijdelijke vrijwillige korting van salarissen en langer werken aan te bieden. De ÖTV, wier voorzitter Monika Wulf-Mathies commissaris is bij Lufthansa (overheid is meerderheidsaandeelhouder), was daardoor in een moeilijk parket geraakt. De bonden vonden elkaar ten slotte in de eis dat er geen gedwongen ontslagen mogen vallen.

    • J.M. Bik