Fokkers historie

Redacteur Hans Steketee heeft in zijn Duitse historie van Fokkers glorie (NRC Handelsblad 25 juli) de F-VIII "Pelikaan' met gezagvoerder Viruly in 1933 het record laten verbeteren van de F-VII in 1924 op de eerste vlucht van Amsterdam naar het toenmalige Batavia. Die mededeling doet de historie geweld aan.

De F-VII die in 1924 op 1 oktober van Schiphol vertrok kwam al boven Bulgarije door storing in de enkele motor in moeilijkheden. Bij de noodlanding in de buurt van Philippopel liep het vliegtuig ook nog schade op. Er kwam een nieuwe motor uit Nederland (dankzij het weekblad Het Leven) en voorts werd de schade ter plaatse gerepareerd. Pas op 2 november kon de vlucht worden voortgezet; op 24 november werd het doel bereikt.

De F-VII die een recordvlucht maakte was de "Postduif' die in 1927 negen dagen na het vertrek van Schiphol in Batavia aankwam. Deze F-VII had drie motoren. De "Pelikaan', een driemotorige F-XVIII, met uiteraard Smirnoff, Soer, Van Beukering en Grosfeld, steeg op 18 december 1933 van Schiphol op en was vier dagen later al ter plaatse. De terugvlucht naar Nederland begon op tweede kerstdag; zaterdag 30 december tegen kwart over tien 's avonds was de "Pelikaan' terug.