Binnenschippers niet verbaasd over fraude

NIJMEGEN, 30 JULI. De organisaties van Nederlandse binnenvaartschippers hebben afkeurend, maar zonder veel verbazing gereageerd nadat bekend is geworden dat op grote schaal fraude op de Rijn- en binnenvaart wordt gepleegd. De economische malaise en de moordende concurrentie zijn volgens de organisaties de belangrijkste oorzaken van de geconstateerde fraude met sociale premies, belastingen, uitkeringen en vaartijdenboeken.

Tijdens een onderzoek van ruim een jaar controleerde de rijkspolitie te water in Nijmegen 190 binnenvaartschepen. Tegen 36 schippers werd proces-verbaal opgemaakt wegens valsheid in geschrifte, vooral met werkgeversverklaringen. Verder maakte de rijkspolitie wegens fraude met uitkeringen 57 processen-verbaal op en zeventien keer wegens fraude met sociale premies. Het totale fraudebedrag bedroeg ongeveer 2,5 miljoen gulden. Verder constateerde de rijkspolitie te water dat de vaartijdenboeken niet naar waarheid werden ingevuld. Bovendien werden regelmatig meer bemanningsleden opgegeven dan in werkelijk aan boord waren.

Aanleiding tot het onderzoek waren de problemen die werkgevers hadden om gekwalificeerd personeel te krijgen, terwijl de werkloosheid volgens de sociale diensten hoog is. “Het is niet goed te praten”, zegt T. Ramstijn van de schippersbond ASV. “Maar echt verbaasd ben ik niet. Het gaat slecht in de binnenvaart. Ik heb onlangs nog meegemaakt dat een toerbeurtschipper drie maanden moest wachten op een vrachtje kolen.”

Ook voor de Vervoersbond FNV komen de bevindingen van de rijkspolitie te water en de sociale recherche niet als een verrassing. “Er wordt al jaren maar wat afgeknoeid in de binnenvaart”, aldus woordvoerder B. Duym. “Spelregels worden op grote schaal ontdoken om de concurrentie af te troeven. Vooral de kleinere schippers ontduiken allerlei bepalingen over beloning, werktijden en veiligheid.” Volgens de bond worden zij “nauwelijks gehinderd door overheidscontrole”.

Door de concurrentie zijn volgens de bond de afgelopen twintig jaar 5.000 tot 10.000 banen verdwenen, waarbij grote rederijen moesten inkrimpen en kleinere schippers de overhand kregen. Op dit moment telt de sector zo'n 4.000 werknemers. “Controle op de naleving van de CAO is nauwelijks te organiseren”, zegt Duym. De Vervoersbond is op dit moment in overleg met de reders over de oprichting van een Raad van Toezicht, zoals eerder gebeurde in het wegvervoer.