Ahold neemt belang in Portugese supermarkten

ROTTERDAM, 30 JULI. Het detailhandelsconcern Ahold koopt voor 100 miljoen gulden een belang van 49 procent in een Portugese supermarktketen. De overige 51 procent blijven bij de eigenaar, het Portugese levensmiddelenconcern Jeronimo Martins & Filho. Dit heeft Ahold gisteren bekendgemaakt.

Ahold betaalt het aandelenpakket uit eigen middelen. Pingo Doce, de supermarktketen waar het om gaat, exploiteert 40 winkels in Portugal en heeft een jaaromzet van 500 miljoen gulden. Samen met mede-eigenaar Jeronimo Martins & Filho wil Ahold meer distributie-activiteiten in Portugal ontwikkelen. Ahold verwacht veel van de Portugese markt omdat daar nog relatief weinig levensmiddelen via het supermarktkanaal worden verkocht.

Hoewel Ahold 49 procent en Jeronimo 51 procent in de holding heeft, hebben de concerns afgesproken dat de besluitvorming op gelijkwaardige basis zal plaatsvinden.

De nieuwe onderneming past in de Europese strategie van Ahold, het moederconcern van Albert Heijn. Ahold draagt vooral internationale kennis en ervaring bij, Jeronimo brengt marktkennis en lokale managementervaring in.

Jeronimo behaalde vorig jaar een geconsolideerde omzet van 1,2 miljard gulden met een winst van 27 miljoen gulden. Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Lissabon en is daar ook aan de beurs genoteerd. In de levensmiddelenproduktiesector heeft Jeronimo onder meer met Unilever joint ventures voor margarineproduktie, zeep en wasmiddelen, ijs en diepvriesprodukten.

Ahold heeft in de Verenigde Staten al een viertal supermarktketens (BI-LO, Finast, Giant en Tops). De gezamenlijke omzet van het concern bedroeg vorig jaar 21 miljard gulden, met een winst van 276 miljoen gulden.