Trapassen Indurain

Guus van Holland droomt ervan Indurain met "trapassen van maar liefst 18 centimeter in hoog tempo te laten draaien' (NRC Handelsblad, 25 juli).

Zelfs voor die atletische geweldenaar zou dit een schier onmogelijke opgave zijn: dat vergt een wel zeer wijdbeense positie bij het trappen. Een normale trapas of bracketas (daar is er maar één van, onder in het frame) is ongeveer 12 centimter "breed'. Bedoeld wordt dat Indurain met cranks (de drijfstangen tussen de trapas en de pedalen) van 18 centimeter (normaal 17, soms 17,25) rijdt.

Dat geeft inderdaad een grotere hefboomwerking en dus meer efficiency, vooral in berg- en tijdritten. Bovendien hoort de cranklengte evenredig te zijn met de beenlengte, en dus is die 18 centimeter zeker niet overdreven voor de rijzige Spanjaard.

Zo bijzonder is die cranklengte overigens ook weer niet: al in de jaren vijftig bijvoorbeeld reed "de man van staal' Jacques Anquetil (veel minder lang dan Indurain) standaard met cranks van 17,5 centimeter en in bergetappes en tijdritten met 18 centimter, evenals Merckx later.