Annulering van 30 opties F100 bedreigt Fokker

ROTTERDAM, 28 JULI. 's Werelds grootste vliegtuigleasefirma GPA overweegt ernstig om eerder genomen opties op dertig Fokker 100 toestellen te annuleren.

“Wij zullen waarschijnlijk niet veel van onze opties realiseren”, zei GPA-zegsman P.Mara vanmorgen desgevraagd vanuit Dublin. Hij voegde daar aan toe dat GPA (Guiness Peat Aviation) op het ogenblik over deze kwestie overleg pleegt met Fokker. Woordvoerder B. van Veen van Fokker bevestigde vanmorgen dat er met GPA wordt gepraat, ook over opties, maar wilde niet ingaan op de inhoud van dat overleg.

Het Ierse leasebedrijf heeft ook vaste orders geplaatst voor 32 Fokkers 100 en volgens Mara loopt deze bestelling geen gevaar. De Amsterdamse vliegtuigbouwer, die weldra zal overgaan in handen van het Duitse Dasa, heeft tot nu toe 243 Fokkers 100 verkocht en daarnaast staan opties op 112 van die toestellen uit. Fokker zag zijn optielijst eerder dit jaar al fors uitgedund toen de grootste klant American Airlines besloot om zijn opties op 75 F100-toestellen te halveren en een besluit over de bevestiging van de andere helft met enkele jaren uit te stellen. Maar Americans vaste bestelling van 75 F100's bleef onaangetast.

Behalve op 30 F100's heeft GPA ook nog opties op onder meer 53 737-200 toestellen van de Amerikaanse firma Boeing en op 38 Airbus A320 vliegtuigen. De totale waarde van de door GPA genomen opties bedraagt ongeveer negen miljard dollar. Het wegvallen daarvan zou voor de vliegtuigindustrie een zware klap betekenen.

Daarnaast heeft het Ierse bedrijf vaste orders lopen voor 308 nieuwe vliegtuigen ter waarde van 11,9 miljard dollar. GPA's voornemen om een groot deel van de opties te laten varen heeft niet alleen te maken met de huidige malaise in de burgerluchtvaart en de gedaalde leaseprijzen, maar ook met het feit dat de firma afgelopen juni op het laatste moment een grootscheepse aandelenemissie moest afblazen. Directeur Maurice Foley van GPA zei toen dat “de tijd en de marktstemming tegen ons werken.” De emissie had 800 tot 1000 miljoen dollar moeten opbrengen. En met deze verbreding van zijn kapitaalbasis had GPA meer fondsen willen verwerven.

Volgens bankkringen had GPA grote moeite met het plaatsen van aandelen bij Japanse institutionele beleggers die in de jaren tachtig zestig procent van de vliegtuigfinanciering in de wereld voor hun rekening namen. Ook in de Verenigde Staten en in Europa, waar de vliegmaatschappijen sinds de Golfoorlog een ongekende crisis beleven, bleef de interesse ondermaats.