Franse pers: Dasa leidt markt voor "regionale' vliegtuigen

PARIJS, 27 JULI. Met de voorgenomen overname van 51 procent van het eigendom van Fokker heeft Deutsche Aerospace (Dasa) zich een leidende plaats verworven in de Europese vliegtuigmarkt voor regionale toestellen (65 tot 130 passagiers). De plannen voor de ontwikkeling van "Regioliners' van Dasa met de Franse en Italiaanse vliegtuigbouwers Aerospatiale en Alenia komen daardoor op losse schroeven te staan.

Deze conclusie verbindt de Franse pers vanochtend aan het akkoord over tussen Fokker, Dasa en de Nederlandse regering dat vrijdag werd bereikt. Volgens het concept-contract wordt Fokker in de nieuwe combinatie de "leidende onderneming' in het segment straalvliegtuigen met tussen de 65 en 130 stoelen. Die bepaling is bedoeld om de Fokker-70 te beschermen tegen concurrentie van de Regioliner. Op langere termijn zou de Regioliner echter toch weer een rol kunnen gaan spelen, omdat dit ontwerp technisch meer geavanceerd is dan de F-70.

Aerospatiale liet vanochtend officieel weten verheugd te zijn over de overeenkomst. Dasa werkt met Aerospatiale en Alenia samen in het consortium ATR dat 2,5 miljard francs zou besteden aan een nieuwe Regioliner voor 80 tot 130 passagiers. In Frankrijk wordt nu aangenomen dat Dasa voorrang zal geven aan de Fokker 70 (80 passagiers) omdat de ontwikkelingskosten van dit toestel veel minder, 1,5 miljard francs, zouden bedragen. Gevieren beheersen Dasa, Fokker, Aerospatiale en Alenia 40 procent van de Europese markt voor regionale transportvliegtuigen.

Vanochtend werd bekend dat Dasa ook in gesprek is met British Aerospace om de ruimtevaartactiviteiten van dit concern over te nemen.