Slechts 1 miljoen Fransen bezocht rijk van Mickey Mouse; Euro Disney boekt verlies

PARIJS, 24 JULI. Euro Disneyland zal het fiscale jaar dat op 30 september eindigt, waarschijnlijk met verlies afsluiten. Dat is gisteren bekendgemaakt door Euro Disney, de exploitant van het op 12 april geopende themapark in Marne-la-Vallee ten oosten van Parijs.

Tussen 12 april en 22 juli ontving Euro Disney 3,6 miljoen bezoekers, wat neerkomt op een gemiddelde van 35.300 per dag. Met 2,6 miljoen bezoekers, vooral uit Engeland en Duitsland waren de buitenlanders verre in de meerderheid. Slechts 1 miljoen Fransen bezocht het rijk van Mickey Mouse, aanmerkelijk minder dan waarop Euro Disney had gerekend.

Volgens de Disney-managers heeft Euro Disney een betere start gehad dan de andere thema-parken zoals Disneyland in Tokio (30 procent meer bezoekers in de vergelijkbare periode). In de drie maanden tot 30 juni bedroeg de totale omzet van Euro Disney 2,47 miljard francs, waarvan 1,5 miljard uit de exploitatie (1,01 miljard uit het themapark en 484 miljoen francs uit de zeven hotels en de campïng).

Volgens de directie van Euro Disney kunnen uit de eerste resultaten “geen conclusies worden getrokken over het bezoek in de toekomst en de rentabiliteit”. Het bezoek in de herfstmaanden zal van doorslaggevende betekenis zijn voor de vraag of Euro Disney in het eerste jaar van zijn bestaan elf miljoen bezoekers binnenhaalt, zoals de onderneming zich ten doel heeft gesteld.

De omvang van het verlies per 30 september is afhankelijk van het bezoek en de bezetting van de hotels in augustus en september. Volgens een Franse deskundige zouden de komende weken dagelijks 50.000 mensen de poorten van Disneyland moeten passeren om het verlies van de afgelopen maanden te compenseren. Euro Disney lijkt daarin niet te geloven, gezien de bekendmaking dat op verlies wordt gerekend.

Het bedrijf is verheugd dat de meeste bezoekers (ruim 90 procent) zich tevreden toont. De bezetting van de zeven hotels is met bijna 70 procent eveneens bevredigend. Disney heeft zichzelf drie jaar gegeven om het succes van het park nabij Parijs te verzekeren. De Parijse beurs reageerde gisteren nauwelijks op de bekendmaking van Euro Disney. Het gelijknamige aandeel steeg met 0,2 procent tot 97,40 francs.