Duitsland wil af van meerderheid in de Lufthansa

BONN, 21 JULI. De Duitse regering wil van haar meerderheidsbelang (52,9 procent) in de luchtvaartmaatschappij Lufthansa AG 27,8 procent verkopen. Met de resterende 25,1 procent wil zij een “blokkaderecht” behouden.

De Lufthansa is vorig jaar in de rode cijfers geraakt. Na een kleine winst in 1990 (142 miljoen mark voor belastingen op een balanstotaal van 14,5 miljard) boekte zij in 1991 een verlies van ruim 300 miljoen. De cijfers over het eerste half jaar van 1992 geven nog geen verbetering te zien.

De stap past in een breder privatiseringsprogramma van de Duitse overheid. Vorige week bijvoorbeeld maakte minister Günther Krause (CDU, verkeer) een plan voor de privatisering van de zeer noodlijdende Duitse spoorwegen bekend.

Vorige week ook stootte de Duitse overheid haar restbelang van 20 procent in de vliegtuigfabrieken Messerschmidt/Bölkow/Blohm (MBB) af aan Daimler-Benzdochter Deutsche Aerospace (Dasa), die sinds '88 als voor 80 procent eigenaar was. Voorwaarde bij deze transactie was dat óók alle Duitse subsidies in het Airbus-project van MBB vervallen. Daarmee werd tevens voldaan aan eisen uit de VS, waar concurrenten als Boeing en Douglas al jaren klaagden over deze volgens hen concurrentievervalsende subsidies.

Bij de Lufthansa loopt sinds midden vorig jaar, onder leiding van de nieuwe topman Jürgen Weber, een omvangrijk spaar- en saneringsprogramma. Dat moet leiden tot een kostenbeperking van 3 procent, 350 miljoen mark per jaar. Die doelstelling wil Weber, zei hij gisteren in een interview met de Frankfurter Allgemeine Zeitung, vooral verwerkelijken door een groter accent op service en verkoopactiviteit, overigens door personeelsreducties elders in de organisatie en de verkoop van gebruikte vliegtuigen en zogenoemde Lufthansa-Pentahotels.

Op de toch al verliesgevende binnenlandse Duitse markt krijgt de Lufthansa steeds meer last van de Deutsche BA, een volle dochter van de veel grotere British Airways. Volgens Weber zorgt die concurrentie alleen al voor 180 miljoen van de 350 miljoen mark verlies die de Lufthansa lijdt op zijn binnenlandse markt. Op de Britse concurrentie wil hij antwoorden met de vorming van een nieuwe dochter, de Lufthansa Express, die vanaf komende herfst met omstreeks 70 (kleinere) vliegtuigen en 2.000 man personeel binnen Duitsland zal vliegen.