KLM wil via emissie beurswaarde oppoetsen

Bij de KLM hebben ze veel geleerd van de onderhandelingen met British Airways. Onder meer dat ze een te lage beurswaarde hebben. De voorzichtige waardering van het eigen bezit was één van de oorzaken voor het stuklopen van de onderhandelingen met de Britten. Nu de kansen op heropening van de gesprekken weer aan de orde zijn, wil de KLM haar waarde zo snel mogelijk oppoetsen. Daarom maakte corporate controller J.C. Bruggink dit weekeind in het personeelsblad De Wolkenridder bekend dat de KLM een aandelenemissie overweegt.

Volgens Bruggink zijn de omstandigheden voor een emissie op dit moment gunstig. Daarnaast kan volgens hem het eigen vermogen zoiets op dit moment wel gebruiken. Maar Bruggink vindt wel dat de koers eerst boven de veertig gulden moet staan. “Pas dan wordt een emissie aantrekkelijk, want dan kun je meer geld binnenhalen of meer geld vragen”, aldus Bruggink. Hij zal nog even geduld moeten hebben want vanmorgen zakte de koers vier dubbeltjes terug naar 32,60 gulden.

Vorige week steeg de koers flink na het vertrek van BA-topman King. Sir Colin Marshall, de nieuwe Britse topman, staat veel meer dan zijn rechtlijnige voorganger, open voor samenwerking met de KLM. En zelfs minister Maij-Weggen vindt het een goed idee als beide partijen weer rond de tafel gaan zitten, zo liet zij dit weekend aan persbureau Reuter weten.

Steun van de Nederlandse Staat - grootaandeelhouder in KLM met een belang van 38,2 procent - kan de KLM altijd gebruiken. Ook na een emissie zal de Staat een zodanig belang in de KLM moeten hebben dat zij als een Nederlandse maatschappij wordt gekwalificeerd. In de onderhandelingen over internationale landingsrechten speelt dit gegeven een grote rol.