Honda wil uit autorensport

TOKIO, 20 JULI. Honda, Japans vierde autofabrikant, overweegt zich terug te trekken als motorenleverancier uit de Formule I. Een woordvoerster van Honda, verklaarde dat een definitieve beslissing hierover in het najaar zal vallen. Meedoen aan de Formule I autoraces, die steeds meer een show zijn geworden met talrijke beperkingen voor de autofabrikanten, maakt het voor Honda steeds minder interessant om veel geld te steken in de ontwikkeling van nieuwe motoren waarmee auto's alsmaar harder kunnen rijden. Bovendien is de fabriek dit jaar niet erg succesvol in de Formule I waar McLaren als voornaamste afnemer gebruik maakt van de Japanse motoren.

Honda was de afgelopen jaren superieur. Zowel Alain Prost als Ayrton Senna werd met de onverslaanbare combinatie McLaren-Honda jaren achtereen wereldkampioen in de Formule I. Een hegemonie die dit jaar defintitief is doorbroken door de renstal van Williams waar Nigel Mansell de grote coryfee is. Williams maakt gebruik van Renault-motoren. Naast een uitgebalanceerd chassis, allerlei geavanceerde technische snufjes en betere benzine tonen de motoren van Renault zich dit jaar betrouwbaarder dan die van Honda. Hetgeen voor Ayrton Senna aanleiding was te klagen dat hij een wagen wil hebben die de concurrentie met Williams aankan. Anders stopt hij. Ook Honda werd door Senna in zijn kritiek betrokken. Een officiële reactie van de fabrikant bleef uit maar erg gecharmeerd van de ongezouten kritiek waren de Japanners allerminst.Honda begon in 1964 aan de Formule I mee te doen. Drijvende kracht daarbij was Sichiro Honda, de inmiddels overleden oprichter van de autofabriek. In oktober 1965 won het team van Honda zijn eerste wereldkampioenschap tijdens de Grand Prix van Mexico. Maar aan het eind van de jaren zestig trok Honda zich terug om vijftien jaar later, vanaf 1983, weer mee te doen. Het leverde toen alleen nog motoren voor de raceauto's, eerst aan Williams, met wie Honda in 1986 de wereldtitel won, en vanaf 1988 aan McLaren.

In vijftien jaar won Honda 68 races in de Formule I. Doordat het populaire coureurs als Satoru Nakajima en Aguri Suzuki liet rijden in wagens met zijn motoren, bracht Honda een Formule I boom teweeg in Japan. Deelname aan de Formule I races zou Honda tien miljard yen (140 miljoen gulden) per jaar kosten, zo meldde de Asahi Shimbin. Maar Honda weigert dit bedrag te bevestigen, behalve dan dat het om miljarden yens zou gaan. Honda's verkopen dalen in zowel de Verenigde Staten als Japan. In het laatste boekjaar, dat eindigde op 31 maart, tuimelde de winst met 21,3 procent tot 66,9 miljard yen (bijna 1 miljard gulden). In het jaar daarvoor was de winst ook al gedaald.