Van enig optimisme al lang geen sprake meer

De Nederlandse ploegen die aan het einde van dit jaar zonder sponsorcontract komen te zitten, hebben nog weinig of geen uitzicht op een nieuwe overeenkomst.

De vertegenwoordigers van diverse marketingbureaus voeren wel bespreking met kandidaten maar na een aantal teleurstellende ervaringen is er van enig optimisme geen sprake. De tijd gaat dringen nu de toprenners steeds meer overwegen om over te stappen naar een buitenlandse ploeg. De stand van zaken bij de vier ploegen ziet er als volgt uit:

Ploeg van Jan Gisbers. Contract met PDM loopt af. De Brabantse ploegleider stapt in principe met zes tot acht renners over naar Lotus-Festina. Hans Schraders, die namens Gisbers de onderhandelingen voert met de Spaanse horloge-fabrikant Festina, spreekt van een “tweeslachtige situatie” en zegt nog te zoeken naar “nieuwe constructies”. Het meegaan van Breukink zou een voorwaarde zijn. Volgens Schraders heeft hij een mooie vis aan de lijn die alleen nog moet bijten. En zolang dat niet het geval is doet hij geen verdere mededelingen.

“Ik ben pas zeker van mijn zaak als de eerste betalingen zijn overgemaakt. Voor de Tour van vorig jaar waren we al redelijk ver met een Duitse multinational. Een dienstenaanbieder. Doordat intralipid-verhaal ging dat niet door. In december waren we vervolgens rond met Festina. Er zijn toen vijf handtekeningen gezet en er werd drie keer champagne gedronken. Toch kwam er nog een kink in de kabel. Soms vraag ik me weleens af of ik zaken doe in een kinderspeeltuin. Na de Tour weet ik meer.”

Ploeg van Peter Post. Contract met Panasonic loopt af. Peter Bonthuis van Inter Football coördineert de onderhandelingen met vier serieuze kandidaten, twee uit Japan, twee uit Europa. “Maar die zijn net zo serieus als al die andere contacten die al eerder afsprongen.” In Japan voert het reclamebureau Dentsu, dat is gespecialiseerd in sportsponsoring, de gesprekken met kandidaat-sponsors.

Bonthuis: “Je moet Japanners niet opjagen. Ze willen in alle rust hun beslissingen nemen. Maar aan de andere kant zitten wij met het probleem dat de tijd gaat dringen. Het is heel moeilijk om buiten Europa uit te leggen wat de wielersport inhoudt. En als je eenmaal een ondernemer zover hebt moet hij het weer zien over te brengen op de buitenlandse vestigingen. Dan is er al lang geen sprake meer van objectieve voorlichting.” De ploeg van Post is voor vier miljoen te koop. “We hopen dat de uitstraling van Post, die toch veel verdiensten heeft in de wielersport, een van de gegadigden doet besluiten met ons in zee te gaan”, aldus Bonthuis.

Ploeg van Jan Raas. Contract met Buckler loopt af. Raas heeft nog totaal geen zicht op een nieuwe geldschieter. Begin dit jaar vroeg hij Maarten de Vos van Inter Football of hij naar een sponsor wilde uitkijken. De Vos: “Aan een zakelijke aanpak ben ik niet toegekomen. Ik heb gezegd: "als ik tegen een bedrijf aanloop dat is geïnteresseerd, zal ik je helpen'. Maar het was te laat voor een verkoopplan. Jan is te netjes geweest. Hij heeft te lang gezwegen over een nieuwe sponsor. Nu wordt het een hele kunst die ploeg nog bij elkaar te houden.”

Ploeg van Cees Priem. Contract met TVM loopt nog een jaar door. Sponsor is echter bereid overeenkomst over te dragen aan ieder geïnteresseerd bedrijf. De ploeg moet worden ingekrompen. Er wordt naarstig gezocht naar een nieuwe co-sponsor.