Koers aandeel keldert 11 pct in een paar uur; Beleggers laten Philips weer massaal in de steek

ROTTERDAM, 17 JULI. Op de Amsterdamse effectenbeurs verloor Philips vanochtend in luttele uren 11 procent van zijn waarde. Het aandeel daalde met 3,20 gulden tot 25,60 gulden rondom het middaguur.

“Iedereen vraagt zich af of het hele zaakje in elkaar zal klappen”, aldus een handelaar, die daarmee het algemene gebrek aan vertrouwen in het geplaagde elektronicaconcern verwoordde. De al weken bestaande onzekerheid werd vanochtend opnieuw aangewakkerd door berichten dat twee Philips-managers, verantwoordelijk voor vitale nieuwe produkten, hun projecten de rug hebben toegekeerd.

Handelaren waren met name ongerust over de suggestie in Het Financieele Dagblad dat de strategie van het concern voor invoering van een nieuwe generatie tv's dreigt te mislukken. Er bestaat evenwel al maanden twijfel over het succes van Philips' strategie op dit terrein.

Philips heeft in de sector consumentenelektronica drie nieuwe produkten in ontwikkeling waarop de hoop voor de komende jaren is gevestigd. Twee van die produkten, High Definition Television (HDTV) en cd-i, de interactieve compact disc, zijn nu belangrijkevoorvechters kwijt. Het derde nieuwe produkt is dcc, de digitale compact cassette die in september op de markt komt.

G. Bastiaans, de man achter cd-i, het gewaagde nieuwe cd-systeem van Philips, stapt over naar de Amerikaanse computerfabrikant Apple. Bastiaans wordt daar vice-president en algemeen directeur van een nieuwe divisie waarmee Apple greep wil krijgen op de markt voor interactieve produkten, de Personal Interactive Electronics Division. Voor Bastiaans, die in september zal overstappen, is nog geen opvolger gevonden.

P. Groenenboom, al jaren de "televisiebaas' van Philips en daarom medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van HDTV, High Definition Television, heeft zijn functie neergelegd en wordt adviseur van de Groepsraad. Philips geeft officieel geen reden voor de functiewisseling van Groenenboom, maar ontkent dat er een verband bestaat met de moeizame ontwikkelingen rond HDTV. De 57-jarige senior manager wordt opgevolgd door zijn plaatsvervanger A. Dassen. Philips is niet van plan zijn HDTV-strategie te wijzigen.

Het HDTV-project van Philips ondervindt al geruime tijd tegenwind. Verzet van kabelexploitanten en exploitanten van satellietzenders hebben de invoering vertraagd. Bovendien is nog onduidelijk hoe snel er programma's in het nieuwe televisiesysteem beschikbaar zullen komen.

In een recente publikatie van het vakblad voor de televisiewereld TV Digest wordt bovendien gemeld dat de verkooporganisatie van Philips in het Verenigd Koninkrijk afziet van een grootschalige presentatie van HDTV tijdens de Olympische Spelen in Barcelona. De Britse Philips-organisatie zou oorspronkelijk HDTV-toestellen voor het publiek installeren op 113 locaties. Omdat er met de nieuwe televisies nog steeds technische problemen zijn, werd het aantal locaties teruggebracht tot drie.

De technische problemen kwamen al boven water tijdens de proefuitzendingen van de Olympische winterspelen in Albertville en zijn sindsdien ook publiekelijk bekend.

In andere Europese landen zullen de demonstraties gewoon doorgaan, aldus een woordvoerder van Philips. De onderneming wijst erop dat het totale aantal locaties zelfs is toegenomen. Vanaf volgende week zaterdag zal het publiek op 700 plaatsen zelf kunnen zien hoe het met de kwaliteit van HDTV is gesteld. De nieuwe televisies moeten in 1995 op de markt komen.