Autoverkopen in Nederland omlaag

De autoverkopen in Nederland zijn in de eerste helft van dit jaar ten opzichte van dezelfde periode van 1991 licht gedaald met 5 procent van 308.133 naar 292.631 stuks.

De RAI constateert dat het enigszins lagere maar nog steeds hoog genoemde verkoopniveau wordt veroorzaakt door de achterblijvende economische groei. Particuliere en zakelijke rijders stellen zich daardoor wat voorzichtiger op.

Voorts kiezen autorijders de laatste tijd vaker voor een bestelauto. Die biedt, als nooit meer dan twee personen moeten worden vervoerd, voor sommigen een (door het grijze kenteken) goedkoper alternatief.

In de automedia verschenen eerder berichten dat de verkopen schrikbarend (met meer dan 14 procent) waren gedaald. Volgens de RAI is er verwarring ontstaan doordat in eerdere publikaties is uitgegaan van aanvragen voor deel I van het kentekenbewijs, ofwel van bestellingen van de dealers bij de importeur. Deze aantallen zijn volgens de RAI niet representatief voor de echte verkoopcijfers, die blijken uit de afgifte van de kentekenbewijzen deel II bij verkoop aan de consument. Met name in december worden doorgaans meer delen I aangevraagd als dealers, vooruitlopend op prijsverhogingen, meer auto's bestellen. In de eerste maanden van het nieuwe jaar volgt de uit consumentenaankopen resulterende afgifte van deel II. De RAI rekent voor heel 1992 op een autoverkoop van 450.000 tot 460.000 stuks. In 1991 lagen de verkopen rond de half miljoen auto's.

Opel bleef in de eerste helft van 1992 het meest verkochte merk met 45.757 stuks. Opel wist ten opzichte van de eerste helft van 1991, toen 40.713 auto's werden verkocht, zijn positie nog te versterken. Tweede bleef PSA met Citroën en Peugeot, al daalde hier het verkochte aantal van 37.058 naar 33.925. VW/Audi verdreef Ford Europa van de derde naar de vierde plaats en verkocht 30.165 wagens tegen 28.953 in de eerste zes maanden van 1991.

Ford Europa kwam op 23.496 wagens tegen 32.520 in dezelfde periode van vorig jaar.