Tol te dol

Elke keer als de Duitsers met tolplannen komen, staan de Nederlandse wegvervoerders op hun achterste benen. Maar over de tol die al tientallen jaren op de grote wegen in Frankrijk en Italië wordt geheven, hoor je de vervoerders niet. Duitse tol is slechte tol.

Het tolsysteem in de zuidelijke landen is niet te vergelijken met de Duitse plannen, zeggen de wegvervoerders. Het onderhoud en de aanleg van de wegen is daar uitbesteed aan privaat/publieke exploitatiemaatschappijen die door middel van tolheffing hun investeringen terugverdienen. Bovendien hadden Frankrijk en Italië na de oorlog een achterstand weg te werken; hun wegennet was nog relatief onderontwikkeld.

In Duitsland betalen weggebruikers voor het nationale wegennet via de motorrijtuigenbelasting die dan ook hoger ligt dan in de zuidelijke staten. De Duitse tol heeft niets met de wegen te maken, klagen de vervoerders, de Duitse tol is ingegeven door de hoge kosten van de hereniging en de behoefte aan geld om de verlieslijdende Deutsche Bundesbahn op de been te houden. Daar dokt een trucker niet voor. En stel je voor: straks zal iedereen tol heffen.