Privatisering van geheel British Rail gaat in fasen

LONDEN, 15 JULI. De private sector zal in de toekomst toegang krijgen tot alle onderdelen van de Britse Spoorwegen. Dat bleek gisteren toen de regering in Londen meer details bekend maakte over de voorgenomen privatisering van British Rail.

De verkoop van het staatsbedrijf zal geleidelijk gaan, zo zei minister van transport John MacGregor gisteren in het Lagerhuis. Eerst zal het bedrijf in twee delen worden opgesplitst: Railtrack, dat de verantwoordelijkheid krijgt over de infrastructuur, en een maatschappij die gaat over het passagiersvervoer zolang dat nog niet is ondergebracht bij particuliere bedrijven.

De privatisering zal beginnen met de verkoop van het vrachtvervoer en de pakketdienst van British Rail. Ook kunnen particuliere bedrijven op het spoorwegnet diensten op gebied van passagiersvervoer gaan uitvoeren. Dat laatste zal in de vorm van franchise-contracten worden "verkocht'. Er zal een onafhankelijk "comité van toezicht' worden opgericht dat de belangen van de passagiers moet behartigen. Waarschinlijk zal de privatisering vier tot vijf jaar in beslag nemen.

Ook de duizenden stationsgebouwen in Groot-Brittannië zullen aan particuliere bedrijven worden overgedaan. De regering toonde zich gisteren tegenstander van de verkoop opo korte termijn van de lange-afstanddiensten tussen de belangrijkste steden, een van de weinige nog winstgevende onderdelen van het bedrijf.

Doel van de privatisering van British Rail is, volgens minister MacGregor, om de Britse spoorwegen competitiever en efficiënter te maken en het dienstenaanbod beter af te stemmen op de wensen van passagiers. Vorig jaar boekte British Rail 144,7 miljoen pond (ongeveer 530 miljoen gulden) verlies, ruim toen maal zoveel als het jaar daarvoor. Het bedrijf kreeg vorig jaar ongeveer 4 miljard gulden subsidie. Daar stond een omzet van zo'n 12 miljard gulden tegenover. MacGregor noemde de plannen met het spoorbedrijf “de meest radicale” sinds de nationalisatie in 1948.