Skibby breekt zijn dure frame

Zelfs de tot in den treure geteste fietsen van de professionele wielrenners in de Tour de France kunnen breken.

De Deen Jesper Skibby reed gisteren in een kopgroep van vijf man op weg naar Koblenz. Hij was de beste sprinter van de vijf maar ontdekte een paar kilometer voor de streep een breuk in het achtervork van zijn frame. Hij kon, omdat hij dan zijn fiets uit elkaar zou trekken, niet meer reageren op de beslissende demarrage van de Belg Jan Nevens en werd tweede. Een frame kost tussen de vijftienhonderd en tweeduizend gulden. Volgens Hans Morren, hoofd van de race-afdeling van de fietsenfabriek Gazelle, is een breuk nooit helemaal uit te sluiten.

Hoe kan een frame breken?

Het kan een constructiefout zijn of een menselijke fout. Een frame wordt met de hand gemaakt. Het bestaat niet alleen uit staal, maar ook uit chroom en mangaan. Bij de verhitting van die materialen kan een fout optreden. Bij het solderen kan het fout gaan. Zelfs als alles in orde is kan een coureur tijdens de wedstrijd in een kuiltje rijden. Met de snelheid in de Tour moet er dan iets kapot gaan. De fiets is dan "opgereden' of "opgestuikt'. Dat begint met een haarscheurtje en eindigt in een breuk.

Kan je zo'n breuk aan zien komen?

Bij ons in de fabriek worden alle frames getest met geluidsgolven. Zo'n testapparaat is te duur en te omvangrijk om mee te nemen naar de Tour. Voor de etappe worden wel alle fietsen op het oog gecontroleerd. Een ervaren mechanieker kan haarscheurtjes ontdekken door naar de lak te kijken. Bij breekbare lak zie je kleine breukjes. Bij rekbare lak voel je met je vingertoppen een "walletje'. Als de mechanieker het niet vertrouwt stuurt hij het frame dan terug naar de fabriek en rijdt de wielrenner op zijn tweede fiets.

Hoeveel fietsen verslijt een renner in de Tour?

De renners rijden meestal een heel seizoen op een fiets. Alleen als er iets kapot gaat, stappen ze over op een andere. Hoeveel fietsen iedere renner heeft, hangt af van het kapitaal van de sponsor. Een coureur met een rustige rijstijl zal minder fietsen gebruiken dan een die rukt en trekt aan zijn stuur. Maar in principe moet het materiaal daar tegen kunnen.

Vis: “Beatrix heeft tot nu toe heel gemakkelijke kabinetsformaties gehad. In 1981 gaf de verkiezingsuitslag aanleiding tot een centrum-links kabinet. Dat zakte na een jaar in elkaar. Dan heb je in Nederland maar één andere mogelijkheid en dat is centrum-rechts. In 1986 gaven CDA en VVD al voor de verkiezingen aan dat ze wilden doorregeren. Beatrix heeft dus nog geen reële keuzen gehad, en ook nog geen mislukte formatie, zoals in 1977. Je zou in die zin kunnen zeggen dat ze nu haar vuurdoop krijgt.”