Minister Krause: Duitse autokosten 30 pct omhoog

BONN, 13 JULI. Autorijden zal in Duitsland de komende jaren zo'n 30 procent duurder worden. De accijns op benzine en dieselolie gaat vermoedelijk komende herfst al met ruim tien cent per liter omhoog, er komt een speciale heffing voor het gebruik van de Autobahn. Dit heeft de Duitse minister van verkeer, Günther Krause (CDU), dit weekeinde aangekondigd in interviews met Der Spiegel en het blad Bild am Sonntag.

De regering in Bonn heeft een drievoudige doelstelling met haar nog niet geheel uitgewerkte plannen. Zij moeten milieukosten beter tot uitdrukking brengen en de Duitse wegen ontlasten door een selectiever autogebruik. De opbrengst moet mede worden gebruikt om de verzelfstandiging van de zeer verliesgevende Duitse spoorwegen te financieren en het railnet uit te breiden en te moderniseren.

Het Duitse kabinet wil overmorgen een beslissing nemen over de privatisering van de Westduitse Bundesbahn en de Oostduitse Reichsbahn in één nieuwe NV. Hun totale schuld beloopt nu omstreeks 60 miljard mark. Bundesbahn-topman Heinz Dürr heeft onlangs al gedreigd te zullen opstappen als de regering in Bonn die schuld niet overneemt. Anders heeft de privatisering geen kans van slagen, meent hij. Minister Theo Waigel (CSU, financiën), die twee weken geleden een budgettair spaarprogramma voor de komende jaren lanceerde, weigert dat echter pertinent. Volgens hem moeten die middelen desnoods maar binnen de sector verkeer zelf worden gevonden.

Als de Europese Gemeenschap daaraan meewerkt zullen met ingang van midden 1993 voor het gebruik van Duitse autowegen heffingen worden ingevoerd voor binnen- en buitenlandse vrachtwagens tot circa 9.000 mark per jaar voor een 40-tonsvrachtwagen. De heffing zou mede afhankelijk moeten worden gesteld van de milieuschade die de wagen veroorzaakt. De opbrengst wordt op omstreeks 200 tot 400 miljoen mark geraamd, de opbrengst van vignetten voor personenauto's die de Autobahn gebruiken wordt - over een paar jaar - echter zeer veel groter.

Duitsland heeft eerder nul op rekest gekregen van de EG voor zijn poging om het gebruik van de autowegen vooral voor buitenlandse vrachtwagens duurder te maken. De Europese Commissie en het Europese Hof, wezen Duitse wetgeving af waarin alle vrachtwagens dezelfde heffingen werden opgelegd maar Duitse transporteurs een fiscale compensatie kregen.

Volgens de SPD-oppositie staat de regering met haar plannen op het punt om opnieuw “belastingbedrog” tegenover de kiezers te begaan. Zij ziet de verkeersplannen namelijk ook als een middel om langs een omweg extra geld voor de financiering van economische opbouw van Oost-Duitsland te vinden, terwijl kanselier Kohl en minister Waigel verzekeren dat daarvoor niet nog eens de belastingen zullen worden verhoogd.