Deutsche Airbus raakt subsidie van staat kwijt

ROTTERDAM, 13 JULI. Deutsche Airbus, de Duitse partner in het Europese vliegtuigbouw-consortium Airbus, raakt een staatssubsidie van ruim een half miljard D-mark kwijt. In ruil daarvoor staat de Duitse regering vier jaar eerder dan voorzien zijn belang van 20 procent in Deutsche Airbus kosteloos af aan het industriële conglomeraat Daimler Benz, dat daarmee volledig eigenaar wordt.

Staatssecretaris E. Riedl (economische zaken) gaf dit weekeinde bekendheid aan de overeenkomst met Daimler Benz, dat ook eigenaar is van Dasa - de beoogde partner van de Nederlandse vliegtuigbouwer Fokker. Hoewel vroeger dan verwacht, komt de deal niet uit de lucht vallen. In 1989 gaf de Duitse overheid het grootste concern van Duitsland toestemming om Messerschmitt-Bölkow-Blohm, moeder van Deutsche Airbus, op te kopen om de vliegtuigindustrie uiterlijk 1996 met een gerust hart te kunnen privatiseren.

Deutsche Airbus (DA) zit voor 37,9 procent in het tamelijk succesvolle Europese Airbus, waarvan ook de Franse, Britse en Spaanse vliegtuigfabrikanten deel uitmaken. In de Duitse pers wordt de volledige overname van DA gezien als een poging van Daimler Benz om de greep op Airbus te vergroten, nu het miljarden-project van het straalvliegtuig Jäger 90 op losse schroeven staat. Daimler consolideert DA in oktober en voorziet dan ook een verdere reorganisatie van de allesbehalve renderende vliegtuigbouw-poot.

De privatisering betekent echter wel het einde van de staatsgaranties, zonder welke DA in de rode cijfers zou zijn gekomen. Tot 1 januari van dit jaar betaalde Duitsland voor DA de verliezen op valuta-verschillen wanneer de dollar onder de 1,60 D-mark kwam. In 1990 ontving DA op die manier 580 miljoen D-mark (640 miljoen gulden), terwijl gemiddeld 600 miljoen D-mark aan subsidies binnenkwam. Ter vergelijking: in 1991 maakte DA een winst van 421 miljoen D-mark en in 1990 werd zelfs een verlies van 376 miljoen geleden.

De subsidies zijn al jaren een doorn in het oog van de Amerikaanse vliegtuigbouwers, die in 1990 voorrekenden dat op elk vliegtuig van Airbus 2,5 miljoen dollar (4 miljoen gulden) aan subsidie zit. Bij de wereldhandelsorganisatie GATT werd een klacht ingediend, waarvoor de gronden nu zijn weggevallen.

Vorige week haalde Airbus een order van United Airlines binnen voor de levering van 100 A320-toestellen ter waarde van 5 miljard dollar. Een harde klap voor de Amerikaanse vliegtuigindustrie, die in grote moeilijkheden verkeert. McDonnel Douglas schrapt dit jaar 4000 tot 5000 arbeidsplaatsen bij haar dochteronderneming Douglas Aircraft in Long Beach (California).