Sobere danssolo over leven van Anastasia

Voorstelling: Dansdubbel-programma. Anastasia. Concept, choreografie, uitvoering: Katariina Jakovlev; begeleiding: Jaap Flier; muziekcollage: Marc Almond, Wouter van Bemmel, Orcinus Orca. Udan Nude. Concept, uitvoering: Lucienne Vidah; muziek: James Lo; regie: Chris Duurvoort; vormgeving: Karen van den Berg, Lisette Henst. Gezien: 10/7 Melkweg, Amsterdam. Aldaar: t/m 12/7.

Sinds in een bos bij Jekaterinburg de resten van de Romanovs zijn gevonden, is een illusie verdwenen. Velen geloofden dat Anastasia in 1918 de moord op de tsarenfamilie had overleefd. Een aantal dames claimden zelfs dat zij de ontvluchte groothertogin waren. Zo beweerde ook de bejaarde buurvrouw van de Finse choreografe Katariina Jakovlev dat zij de enige, ware Anastasia Nikolajevna Romanova zou zijn. Die twee figuren inspireerden Jakovlev tot het maken van haar solodans Anastasia.

Zij begint met de executie. In doodse stilte heft zij haar rechterarm en brengt met een boog de wijsvinger onwillig naar de slaap. Die beweging herhaalt zij met minieme veranderingen. Hier wordt Russisch roulette gespeeld met een volledig geladen pistool. Ondersteund door een collage van accordeonmuziek en natuurgeluiden wordt in gestileerde bewegingen Anastasia's levensgeschiedenis steeds opnieuw verteld. Tot er een versmelting van beide personages plaatsvindt. De sobere solo - die onder de hoede van oud-danser Jaap Flier tot stand kwam - boeit vooral door de geconcentreerde vertolking van Katariina Jakovlev.

Van een geheel andere orde is Udan Nude van Lucienne Vidah, die in 1989 afstudeerde aan de School voor Nieuwe Dansontwikkeling. Vidahs tweede solowerk is gebaseerd op herinneringen uit een vorig leven. Waaruit die bestaan, kan zij noch in haar choreografie, noch in haar presentatie overbrengen. De trage voorstelling heeft raakvlakken met de Japanse Butoh-dans. De kronkelige en stuiptrekkende houdingen missen echter de spanning die nodig is voor dit soort danstheater. Als Vidah oprecht zoekt naar een eigen bewegingstaal zal zij bij zichzelf te rade moeten gaan.

De Newyorkse componist James Lo maakte langs elektronische weg pruttelende en knerpende geluiden, die tussen de luidsprekers heen en weer schieten. Karen van den Berg en Lisette Henst ontwierpen een gewild artistiekerig achterdoek, maar twee grappige kostuums. Eén is gebaseerd op de dracht van een Afrikaanse medicijnman en de ander op de klassieke tutu van een ballerina.