Overheid blokkeert overname Fokker bij overwicht Dasa

AMSTERDAM, 10 JULI. Het ministerie van economische zaken zal de overname van Fokker door Deutsche Aerospace (Dasa) blokkeren, als de zeggenschap over Fokker volledig in handen komt van het Duitse concern. De overheid eist in de onderhandelingen tussen Fokker en Dasa dat de produktie en ontwikkeling van vliegtuigen in Nederland blijft plaats hebben.

Dit is de reactie van bronnen binnen het ministerie van economische zaken op een “discussiestuk” van het Nederlandse en het Duitse vliegtuigconcern over de overname. Daarin staat volgens diverse betrouwbare bronnen dat de zeggenschap bij het Nederlandse vliegtuigbouwconcern vrijwel volledig in handen komt van het Duitse concern. De garanties die de Nederlandse overheid eist voor het behoud van de ontwikkeling en bouw van de Fokker-vliegtuigen in Nederland zullen door Dasa slechts onder voorbehoud worden geaccepteerd, ondanks de toezegging die Dasa eerder deed over het “industrieel leiderschap” van Fokker in de categorie vliegtuigen tussen 65 en 130 stoelen.

Minister Andriessen toonde zich vanmorgen in een reactie “bezorgd” over het onderhandelingsproces tussen Fokker en Dasa.

Voormalig Fokker-topman F.Swarttouw heeft gisteren met onmiddelijke ingang zijn functie als lid van de raad van commissarissen neergelegd. Fokker en Dasa wilden vanmorgen geen nadere mededelingen doen.

In het overleg met de vakbonden afgelopen dinsdag heeft de voorzitter van het bestuur van Fokker, E.J. Nederkoorn, nogmaals onderstreept dat Dasa geen genoegen neemt met een investering in Fokker als daar geen volledige zeggenschap tegenover staat. Die zeggenschap eist Dasa via een meerderheid in de toekomstige raad van commissarissen van Fokker. Dinsdag vergaderde ook de huidige raad van commissarissen. Op grond van het standpunt van de meerderheid, dat het grootste belang van Fokker is gediend bij een overname door Dasa, zou Swarttouw zijn besluit om op te stappen hebben genomen.

Waarnemers zijn van mening dat met het vertrek van Swarttouw de belangrijkste verzetshaard binnen Fokker tegen de overname door Dasa is verdwenen en de overname dichterbij is gekomen. Bij veel betrokkenen overheerst de mening dat de positie van het ministerie bij de onderhandelingen niet zo sterk is als zij voorheen dachten.

Pag.13: Vertrek Swarttouw komt niet onverwacht

Het vertrek van Swarttouw komt niet onverwacht. Vorige maand gaf Swarttouw in een brief aan de raad van commissarissen te kennen zich niet te kunnen vinden in een overname door Dasa. De voormalig Fokker-bestuurder zei toen niet verder te willen gaan dan een joint-venture (een gezamenlijke ondernemening) van Fokker en Dasa, en vreesde dat de volledige zeggenschap voor Dasa in het geval van een overname ondanks toezeggingen onvermijdelijk zou zijn. De voormalige Fokker-bestuurder stelde zich bovendien op het standpunt dat het bestuur van Fokker onvoldoende heeft gezocht naar alternatieven voor Dasa. Hij meende verder dat een aandelenemissie van 500 miljoen gulden voor de financiering van de Fokker 70, die Fokker eind vorig had gepland, beter niet had kunnen worden uitgesteld. Het bestuur van Fokker gaf er destijds de voorkeur aan de emissie achter de hand te houden met het oog op de besprekingen met Dasa.

Het Duitse concern is van plan het aandeel van de overheid in drie termijnen over te nemen. Samen met de emissie krijgt Dasa dan een meerderheid van 51 procent. Na een buitengewone vergadering van de commissarissen van Fokker werd vorige maand de aanvankelijke kritiek van Swarttouw in een gezamenlijk bericht nog afgedaan als “achterhaald”.

Nederkoorn noemde dinsdag een bedrag van ruim een miljard gulden, dat de Duitsers op tafel zouden willen leggen. Dat zou neerkomen op een prijs van ruim veertig gulden per aandeel.

De centrale ondernemingsraad van Fokker heeft in een verklaring “met grote teleurstelling” gereageerd op het besluit van Swarttouw, maar hield zich onbereikbaar voor verder commentaar. Fokker en Dasa wilden vanmorgen niet reageren op het vertrek van Swarttouw.