Nederlandse beroepsfotografen slecht in beeld gebracht

Dokument, Ned.1, 23.10-23.32u.

In Document zendt de NCRV vanavond het eerste deel uit van Two points of view, een drie-delige documentaire over Nederlandse beroepsfotografen. De eerste aflevering heeft de programmamaker Alex Boon gewijd aan de nieuwsfotografie van de foto-journalist Wubbo de Jong - Het Parool - en de freelance sportfotograaf Hans Heus. De andere twee afleveringen (17 en 24 juli) gaan over reclame- en modefotografie.

Van de televisiekijker met belangstelling voor fotografie wordt behoorlijk wat uithoudingsvermogen geëist, want hoewel het idee voor het programma veelbelovend is, het resultaat is een vaak trage, onevenwichtige documentaire, waarin de fotografen zelf niet aan het woord komen, maar waarin de beelden aan elkaar worden gepraat met vaak tenenkromtrekkende cliché-uitspraken.

In de eerste aflevering wordt onder meer De Jong gefilmd bij zijn werk in Amsterdam waar hij mensen fotografeert die lijden aan de ziekte van Alzheimer. “In deze gesloten wereld van de ouderdom en vergetelheid zoekt de Jong zijn weg”, volgens het commentaar. Dat is nu net wat de kijker zelf ziet. Interessanter was geweest iets te horen over de afwegingen die een fotograaf maakt voordat hij besluit zo'n groep kwetsbare mensen te portretteren.

Niet ter zake doende gebeurtenissen vertragen de documentaire onnodig: de parkeerproblemen "in de doolhof die Amsterdam heet', de eindeloze autorit van sportfotograaf Hans Heus om de "heilige deadline' van de krant te halen. Zo schommelt de serie heen en weer tussen overbodige intermezzo's, fraaie beelden - bijvoorbeeld van Hans Heus aan het werk tijdens de indoor-atletiekwedstrijden met Nelli Coomans en bij de wedstrijd PSV-Ajax - en eigenaardige commentaren vol gesleten beeldspraak.

Onbegrijpelijk is de opmerking over een expositie van het werk van De Jong als gesproken wordt over "de meerwaarde van de foto's die in de krant niet opvalt'. Het is juist die meerwaarde waardoor de foto's van De Jong in de krant staan en niet de foto's van een andere fotograaf.

Two points of view is oorspronkelijk vervaardigd voor de buitenlandse televisiemarkt in opdracht van Radio Netherlands Television. De serie is aan verschillende landen verkocht en is al door de BBC uitgezonden.