Daf start assemblage van vrachtauto's en bussen in Zuid-Afrika

EINDHOVEN/BRUSSEL, 10 JULI. De Nederlandse vrachtwagenfabriek Daf begint binnenkort met de assemblage van bestelwagens, vrachtwagens en toerbussen in Zuid-Afrika. De Eindhovense onderneming maakte vanochtend bekend daarvoor een contract te hebben getekend met het Zuidafrikaanse Associated Automotive Distributors (AAD), dat ooit onderdeel was van de Britse vrachtautobouwer British Leyland.

De produktie van de voertuigen begint volgend jaar juni en vanaf dat moment moeten ongeveer 800 stuks per jaar worden geproduceerd. “De hoeveelheid is niet precies te zeggen, want de Zuidafrikaanse markt vliegt heen en weer. In principe streven wij naar een marktaandeel van 5 procent”, zegt een woordvoerder. In Zuid-Afrika zijn vooral Japanse autobouwers actief, naast enkele Europeanen zoals het Duitse Mercedes en het Britse ERF.

Toen Daf in 1987 British Leyland overnam, produceerde dat bedrijf al sinds het begin van deze eeuw vrachtauto's in Zuid-Afrika. Gezien de problemen in Zuid-Afrika had Daf toen geen behoefte aan deze activiteiten, die werden verzelfstandigd onder naam van British Leyland Zuid-Afrika. In 1988 werd het bedrijf omgedoopt in Associated Automotive Distributors.

Begin dit jaar sloot Daf met AAD een contract over de exclusieve import van Daf-trucks in Zuid-Afrika, Swaziland, Lesotho en Namibië. De plaatselijke autoriteiten eisen echter dat in buitenlandse auto's een groot aantal Zuidafrikaanse onderdelen wordt verwerkt, reden waarom Daf besloot gebruik te maken van de produktiefaciliteiten van AAD bij Kaapstad. “Wij zoeken nog uit welke onderdelen daar gemaakt kunnen worden en welke wij uit Nederland moeten verschepen”, meldt de woordvoerder.

Gisteren werd bekend dat de Nederlandse regering het eigen vermogen van Daf heeft versterkt met een achtergestelde lening van 100 miljoen gulden. Ongeveer een maand geleden, begin juni, besloot de Vlaamse deelregering al DAF te steunen door een waarborg af te geven voor een lening van 100 miljoen gulden. Bij het verstrekken van de garantie is overleg gevoerd met de Nederlandse overheid. De Vlaamse regering wilde alleen steun geven indien ook van Nederlandse zijde geld over de brug zou komen voor DAF.

De lening wordt verstrekt door de Nationale maatschappij voor krediet aan de nijverheid, een openbare kredietinstelling waarvan 51 procent van de aandelen in handen is van de nationale Belgische overheid. De Vlaamse regering heeft zich voor 90 procent garant gesteld. De lening is bestemd voor de cabine-fabriek van DAF in het Belgische Westerlo, onder Turnhout.

Volgens een woordvoeder van de Vlaamse regering is het geven van een waarborg door het Vlaamse gewest niet in strijd met de concurrentie-regels van de EG.