Autoverkoop in de VS in juni met 24 procent gestegen

NEW YORK, 10 JULI. Autoverkopen in de Verenigde Staten zijn in de maand juni tot het hoogste cijfer in de laatste anderhalf jaar geklommen. De totale verkoopstijging in de laatste tien dagen van juni lag 24 procent hoger dan een jaar geleden.

De autoverkoop was goed voor 15 procent stijging en de verkoop van terreinwagens ging zelfs met 40 procent omhoog. Ford boekte daarbij de hoogste verkopen met respectievelijk 31 en 39 procent voor auto's en terreinwagens. General Motors zag 18 procent meer auto's de deur uitgaan en 34 procent meer terreinwagens.

Chrysler deed het in verhouding het slechtst: de autoverkoop daalde met 12 procent, terwijl de terreinwagensverkoop met 23 procent steeg. Gisteren maakte Chrysler bekend dat het 100 miljoen dollar steekt in een nieuwe fabriek die de produktie van terreinwagens op moet voeren.

De Japanse autofabrieken, in de VS en in Japan samen, zagen hun verkoop in de maand juni met bijna een kwart verminderen. De Grote Drie uit Detroit vergrootten hun Amerikaanse marktaandeel met 2 procent tot 71.

Michael Flynn, als transportonderzoeker aan de Universiteit van Michigan, vindt de cijfers hoopgevend, maar waagt zich nog niet aan een oordeel over de groei. “Ik wacht liever af tot we weten of de verkoop zich doorzet.” Wel gelooft hij dat de stijgende verkoop een gunstig effect heeft op de economie. “De auto-industrie heeft altijd een sterk multiplier-effect, ofwel olievlekwerking, op de rest van de industrie”, aldus Flynn. Hij kent geen voorbeeld van een economisch herstel waarbij de auto-industrie als motor fungeerde, wel is de stijgende autoverkoop in het verleden altijd een goede indicator geweest.

Tom Jakobowski, woordvoerder van Chrysler, vindt het resultaat over juni niet slecht. “Over de eerste zes maanden van dit jaar hebben wij 10 procent meer minivans verkocht dan in 1988, wat voor ons een recordjaar was.” Onderzoek wees uit dat veel autobezitters switchen van auto's naar minivans en jeeps.

Volgens de cijfers beslaat het produktie-aandeel van terreinwagens en jeeps op dit moment 34 procent van de verkopen. Joel Pitcoff, manager van research en analyse bij Ford, is enthousiast over het succes van de Explorer, die sinds maart elke maand duizend in verkoop omhooggaat. “In juni verkochten we er 28.000.”

Overigens erkent Ford dat het succes bij de verkoop van personenauto's voor een deel te danken is aan de levering van auto's aan de verhuurmaatschappijen. De luchttarievenoorlog heeft een stijging van de vraag daarnaar in de hand gewerkt en Ford heeft zelfs zijn produktieprogramma aangepast om aan die vraag te kunnen voldoen.

Ford-woordvoerder Pitcoff denkt dat ook GM van die extra vraag heeft kunnen profiteren maar dat ze er niet voor uitkomen. “Ik heb in elk geval ook gehoord dat bijvoorbeeld Mitsubishi ook meer heeft kunnen leveren door de grote vraag naar huurauto's.” Volgens Pitcoff geldt dat niet voor Chrysler omdat die nog te diep in de rode cijfers zit om zoiets snel te kunnen financieren.

Jakobowski zegt dat Chrysler inderdaad geen noemenswaardig profijt heeft gehad van de huursector. Op dit moment concentreet het bedrijf zich op de succesvolle verkoop van de terreinwagens en pas dit najaar tellen de personenauto'r weer mee als de nieuwe LH-serie in de verkoop komt. Het gaat om drie modellen, die vanaf 1 oktober zullen worden geleverd.

General Motors-woordvoerder Toni Simonetti kan geen echte verklaring geven voor de verkoopstijging. “Juni is in de regel een goede maand en alleen vorig jaar was het wat minder. Dat is een deel van de verklaring. Verder lijkt het er toch op dat de markt zich echt herstelt.” Ook volgens Flynn kan de verkoopstijging deels seizoensgebonden zijn. “Er is altijd een fluctuatie in de verkoop van auto's, zowel bij een opgaande als een neergaande conjunctuur. Misschien hebben veel consumenten met de aankoop van een auto gewacht en is het vertrouwen in herstel de laatste maanden voldoende gestegen om over te gaan tot het kopen van een nieuwe auto.”