Afzet wel op schema; Tandy staakt verkoop van cd-i Philips in VS

ROTTERDAM, 10 JULI. De grote Amerikaanse elektronica-keten Tandy stopt met de verkoop van de interactieve compact disc, cd-i, van Philips op de Amerikaanse markt. Dat heeft Philips desgevraagd bevestigd.

Philips verliest daarmee in een klap ongeveer 700 van de in totaal 1.500 verkooppunten voor het nieuwe produkt. Kleinere ketens zullen het gat dat door Tandy wordt geslagen opvullen. Tegen het einde van het jaar zal cd-i, zoals gepland, in ongeveer 1.700 Amerikaanse winkels liggen, aldus Philips.

In de marketing van cd-i spelen elektronicawinkels een vitale rol omdat de eigenschappen van de nieuwe spelers in advertenties en tv-reclame nauwelijks tot hun recht komen. De marketingcampagne staat in het teken van "zien is geloven'.

CD-I is een van de produkten waarmee het geplaagde Philips-concern in de jaren '90 furore hoopt te maken. Samen met breedbeeldtelevisie en de digitale compact cassette, dcc, moet cd-i de markten voor consumentenelektronica nieuw leven in blazen. CD-I, een cd-systeem dat naast geluid ook beeld en tekst kan weergeven en waarbij de gebruiker zelf de afloop van het programma kan bepalen, werd vorig najaar in de VS geïntroduceerd. In september zal het produkt ook in Nederland op de markt komen.

Tandy, eigenaar van onder andere 7.000 Radio Shack-winkels, beschikt over het grootste marketingapparaat voor elektronica in de Verenigde Staten. Officieel neemt Tandy afstand van het produkt omdat het bedrijf niet is geïnteresseerd in de verkoop van de cd-i-plaatjes. Philips verplicht de detailhandel om software en hardware gezamenlijk aan te bieden omdat het concern het meeste geld kan verdienen aan de software.

Marktanalisten in de VS wijzen er op dat Tandy binnenkort met een eigen produkt op de markt komt dat vergelijkbaar is met de cd-i-speler van Philips. De codenaam voor het nieuwe Tandy-produkt is "Gryphon', een machine die gezien zijn architectuur dicht bij de personal computer staat en evenals de Philips-speler aangesloten wordt op de tv in de huiskamer.

Philips zegt tevreden te zijn met de cd-i-verkopen in de VS. Volgens marktanalisten betekent dit dat er ongeveer 30.000 spelers verkocht zijn.

Tandy sloot onlangs alle 45 Nederlandse filialen in een poging de winstgevendheid van het concern te herstellen.