Mega-order VS voor Airbus

ROTTERDAM, 9 JULI. Airbus Industrie heeft een order binnengesleept van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij United Airlines voor de levering van 100 vliegtuigen van het type A320. Het bedrag dat met de order is gemoeid is door beide maatschappijen niet prijsgegeven, maar wordt door Britse waarnemers geschat op 5 miljard dollar (8,5 miljard gulden). Amerikaanse kranten houden het op 3 miljard dollar. United Airlines zal in eerste instantie 50 toestellen leasen en heeft een optie op nog eens 50 A320's.

De order van United Airlines wordt beschouwd als een doorbraak op de Amerikaanse markt voor de generatie vliegtuigen van het type A320, die technologisch zeer geavanceerd zijn. Vorig jaar kwam het toestel nog in opspraak toen een A320 neerstortte. Van het moderne fly by wire-systeem waarmee het toestel is uitgerust, werd toen gezegd dat het te veel taken zou ontnemen aan de bemanning. De Airbus A320 is een toestel voor de middellange afstand (150 passagiers over een lengte van maximaal 5.600 kilometer) en concurreert rechtstreeks met de Boeing 737-400. Airbus heeft nu 701 orders voor A320-toestellen uitstaan.

Airbus Industrie is een samenwerkingsverband van British Aerospace, het Franse Aerospatiale, de Spaanse maatschappij Casa en Deutsche Aerospace (Dasa). De maatschappijen, alsmede de motorenfabrikant Rolls Royce, reageerden gisteren opgelucht op het doorgaan van de order van United Airlines. Het merendeel van de deelnemers aan Airbus Industrie is ook betrokken bij de ontwikkeling en bouw van het Europese gevechtsvliegtuig European Fighter Aircraft (EFA). De Duitse regering besloot twee weken geleden af te zien van de aankoop van het gevechtsvliegtuig, wat het project op losse schroeven zette. Het niet doorgaan van de EFA zou het Duitse Dasa naar eigen zeggen minimaal 8.000 arbeidsplaatsen kosten.

Het Amerikaanse vliegtuigbouwconcern Boeing, dat in zwaar gevecht was verwikkeld met Airbus om levering van de toestellen, zei in een eerste reactie “buitengewoon teleurgesteld” te zijn. In luchtvaartkringen wordt de mogelijkheid geopperd dat de order voor Airbus zal leiden tot nieuwe beschuldigingen van Boeing over overmatige overheidssubsidies aan het Europese consortium en het dumpen van Airbus-toestellen op de Amerikaanse markt. Vanmorgen werd ook duidelijk dat de Ierse leasemaatschappij GPA overweegt om een order voor 129 Boeing-toestellen te schrappen.

Wat de doorslag heeft gegeven in de keuze voor Airbus is volgens United Airlines de directe beschikbaarheid van de toestellen en de mogelijkheid om te leasen. Evenals de meeste andere Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zit United Airlines krap bij kas als gevolg van de zware concurrentie op de Amerikaanse en transatlantische markt.

Fokker zei vanmorgen verheugd te zijn over de order van United Airlines voor Airbus. Dat de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen de Boeing-produktlijn doorbreken door het oog te laten vallen op Europese vliegtuigen heeft volgens een woordvoerder een positief effect op de afzet van de Fokker 100 in de Verenigde Staten. Fokker is overigens niet betrokken bij de produktie van de A320.