Zanglaureaten laveren door muziekhistorie

Concert: Noordhollands Philharmonisch Orkest o.l.v. Lucas Vis m.m.v. Thierry Félix (bariton), Wendy Hoffmann (mezzo-sopraan), Regina Nathan en Marisca Mulder (sopranen). Programma: operamuziek van Mozart, Rossini, Verdi, Massenet, Bizet, R. Strauss, J. Strauss, Menotti, Puccini en Ravel. Gehoord: 7/7 Concertgebouw Amsterdam. Radio-uitz.: 18/10 11.00 uur Veronica Radio 4.

Sommige laureaten van het onlangs in Brussel gehouden Koningin Elisabethconcours voor zangers demonstreerden gisteravond tijdens een Zomerconcert in het Amsterdamse Concertgebouw nog eens waarom de opzet van dat concours niet deugde. De deelnemers moesten zich in Brussel laten horen in oratorium, lied èn opera, bovendien nog in stukken die waren gecomponeerd in ver uiteenlopende stijlperioden. Het is al fantastisch als een professioneel zanger één ding goed aankan, waarom zouden dan aankomende vocalisten de zangkunst op alle gebieden èn uit alle tijden moeten beheersen?

Zo zong de Amerikaanse mezzo-sopraan Wendy Hoffman (derde prijs) Wie du warst uit Strauss' Der Rosenkavalier met een soms scherpe intonatie en een overmatig vibrato maar zonder veel dramatiek; daarna bracht ze Una voce poco fà uit Rossini's Barbier weinig spiritueel en zonder enige èchte coloratuurnoot; daarna klonk Ces lettres uit Massenets Werther op wel heel bleke wijze. De Ierse sopraan Regina Nathan (vierde prijs) was in Caro nome uit Verdi's Rigoletto ook al niet in staat tot coloratuur en bewees in Klänge der Heimat uit Strauss' Fledermaus dat ze wel kan zingen maar geen idee heeft dat ze in dit lied juist moet bewijzen afkomstig te zijn uit het land van de goelasj, de poesta en de tsardas.

Het was jammer dat de Nederlandse sopraan Marisca Mulder (zesde prijs) Una voce poco fá niet op haar programma had staan, want daarin zong ze in Brussel nu juist een paar fantastisch gestoken coloraturen. Haar Up in the sky uit Menotti's The Medium klonk goed, Quando m'en vo uit Puccini's La bohème was helaas maar een snipper en in een aria uit Mozarts Il rè pastore was Mulder relatief het best, al ontbrak het hier nog aan een persoonlijke toets.

Bij de Franse bariton Thierry Félix, de eerste prijswinnaar in Brussel, is behalve op het gebied van de stemkleuring nog maar weinig te wensen. Hij zong Ravel en Bizet op ervaren wijze met ruime sonore stem en een geruststellend gemak. Ook voor de komische Mozart is Félix geschikt, zo bewees hij in een solo-stuk uit Le nozze di Figaro en - samen met Marisca Mulder - in het openingsduet van die opera, met aanstekelijk plezier om elkaar heen draaiend vertolkt. Die twee komen er wel.

Het Noordhollands Philharmonisch Orkest moest onder leiding van Lucas Vis in de begeleiding van de veertien zangnummers al evenzeer door de muziekgeschiedenis laveren. Bij Der Rosenkavalier ontbrak het bij de strijkers aan klankraffinement maar meestal was het resultaat wel bevredigend.